Producent / Kraj:  Fairey-Westland / Wielka Brytania

 

Model: Rotodyne

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis 

Samolot hybrydowy, grzbietopłat z napędem turbośmigłowym,girodyna z czteropłatowym wirnikiem (oblatany 6.11.1957 r.). Kadłub o przekroju prostokąta miał zredukowane skrzydła, na których osadzono silniki do lotu poziomego; wirnik główny napędzany był podczas startu i lądowania przez dysze na końcach łopat; w czasue lotu poziomego z wystarczającą prędkością maszyna poruszała się jako wiatrakowiec. Z powodu braku zamówień projekt wstrzymano w 1962 r.

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Napier Eland NEL3
Maksymalna moc  2 x 2100 kW (2855 KM)
Zastosowanie śmigłowiec pasażerski
Wymiary
 
Średnica wirnika
 27,40 m
Długość całkowita  17,90 m 
Wysokość  6,76 m 
Masy  
Masa własna
 9 979 kg
Maksymalna masa startowa  17 000kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  343 km/h
Prędkość podróżna  298 km/h
Zasięg  830 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}