|
|||||
|
|
||||
1. Opis Samolot hybrydowy, grzbietopłat z napędem turbośmigłowym,girodyna z czteropłatowym wirnikiem (oblatany 6.11.1957 r.). Kadłub o przekroju prostokąta miał zredukowane skrzydła, na których osadzono silniki do lotu poziomego; wirnik główny napędzany był podczas startu i lądowania przez dysze na końcach łopat; w czasue lotu poziomego z wystarczającą prędkością maszyna poruszała się jako wiatrakowiec. Z powodu braku zamówień projekt wstrzymano w 1962 r.
|
|||||
2. Schemat |
3. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | 2 x Napier Eland NEL3 |
Maksymalna moc | 2 x 2100 kW (2855 KM) |
Zastosowanie | śmigłowiec pasażerski |
Wymiary
|
|
Średnica wirnika
|
27,40 m |
Długość całkowita | 17,90 m |
Wysokość | 6,76 m |
Masy | |
Masa własna
|
9 979 kg |
Maksymalna masa startowa | 17 000kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 343 km/h |
Prędkość podróżna | 298 km/h |
Zasięg | 830 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}