Producent / Kraj: Eurocopter / Unia Europejska

 

Model: NH90

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis 

Ciężki dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy do celów wojskowych, mający być podstawą wyposażenia europejskich baz śmigłowcowych (prototyp oblatano 18.12.1995 r.). Kadłub - oprócz najbardziej narażonych części - wykonano z kompozytów z włóknem węglowym. Powstały dwa warianty tego modelu; Tactical Transport Helicopter (TTH) oraz NATO Frigate Helicopter (NFH). Ten ostatni w Niemczech nazwany został także śmigłowcem morskim (MH-90).

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Rolls-Royce Turbomeca RTM 322
Maksymalna moc  2 x 1260 kW (1713 KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 16,30 m
Długość całkowita  16,13 m 
Wysokość  5,31 m
Masy  
Masa własna
 6 400 kg
Maksymalna masa startowa  10 600 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  291 km/h
Prędkość wznoszenia  11,2 m/s
Pułap  6 000 m
Zasięg  800 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}