|
|||||
|
|
||||
1. Opis Dwusilnikowy śmigłowiec szturmowy koprodukcji francusko-niemieckiej z czterołopatowym wirnikiem, przeznaczony do zwalczania czołgów, wsparcia pola walki oraz eskorty (oblatany 27.04.1991 r.). Kadłub zbudowano w technologii stealth, dzięki czemu znacznie zmniejszono echo radarowe. W kokpicie o układzie tandemu z przodu znajdowało się miejsce dla pilota, a z tyłu miejsce dla Strzelca pokładowego.
|
|||||
1.1. Konstrukcja: metalowa
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | Rolls-Royce Turbomeca/MTU MTR390 |
Maksymalna moc | 2 x 958 kW (1302 KM) |
Zastosowanie | śmigłowiec wielozadaniowy |
Wymiary
|
|
Średnica wirnika
|
13 m |
Długość całkowita | 14,08 m |
Wysokość | 3,88m |
Masy | |
Masa własna
|
3 000 kg |
Maksymalna masa startowa | 6 000 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 290 km/h |
Pułap | 4 000m |
Zasięg | 800 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}