Producent / Kraj: Eurocopter / Unia Europejska

 

Model: EC-225/EC-725

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis 

 Średni śmigłowiec wielozadaniowy z pięciołopatowym wirnikiem głownie przeznaczony do celów cywilnych (EX-225) oraz do celów wojskowych (EC-725), oblatany 27.11.2000 r. Wersja rozwojowa modelu Puma/Cougar wyposażona w system przeciwoblodzeniowy. Śmigłowiec ten używany jest m.in. do przewozu VIP-ów. Wersja wojskowa zaopatrzona została w maty z włókna kevlar służące do ochrony załogi i pasażerów przed ostrzałem. Dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych zmniejszono wykrywalność śmigłowca przez radary.

 

1.1. Konstrukcja:

  • metalowa

    

 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Turbomeca Makila 2A 
Maksymalna moc  2 x 1798 kW (2411 KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 15,60 m
Długość całkowita  16,29 m 
Wysokość  4,60 m 
Masy  
Masa własna
 5 330 kg
Maksymalna masa startowa  11 000kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  282 km/h
Pułap  5 900 m
Zasięg  819 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}