Producent / Kraj: Eurocopter / Unia Europejska

 

Model: EC-145

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis 

 

Średni dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy z czterołopatowym wirnikiem głównym (oblatany 12.06.1999 r.). Całkowicie zmodyfikowany następca modelu BK-117 oraz EC-135. Ciszej działający wirnik główny tego śmigłowca otrzymał całkiem nowy profil. Maszyna produkowana jest w różnych wersjach, np. jako śmigłowiec dla biznesmenów, śmigłowiec ratowniczy albo policyjny.

 

 

1.1. Konstrukcja:

  • wirnik czterołopatowy,
  • podwozie płozowe

 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Turbomeca Arriel 1E2
Maksymalna moc  2x 574 kW (770 KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 11,0 m
Długość całkowita  10.20 m
Wysokość  3.96 m
Masy  
Masa własna
 1792 kg
Maksymalna masa startowa  3585 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  268 km/h
Prędkość wznoszenia  8,1 m/s
Pułap  5485 m
Zasięg  680 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}