Producent / Kraj: Eurocopter / Unia Europejska

 

Model: EC-135

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

 Lekki dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy (prototyp oblatany 15.10.1988 r., egzemplarz przedseryjny 15.02.1994 r.), wersja rozwojowa modelu Bo-105. Maszyna używana jest jako śmigłowiec łącznikowy obserwacyjny, m.in. w służbie policyjnej oraz ratunkowej w ADAC.
 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Pratt&Whitney Canada PW206
Maksymalna moc  2 x 463 kW (630 KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 10,20 m
Długość całkowita 12,19 m 
Wysokość 3,62 m 
Masy  
Masa własna
 1 460 kg
Maksymalna masa startowa  2 720 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  257 km/h
Prędkość wznoszenia   7,6 m/s
Pułap  6 095 m
Zasięg  670 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}