|
|||||
|
|
||||
1. Opis Ciężki dwusilnikowy śmigłowiec transportowy z ośmiołopatowym wirnikiem (oblatany 14.12.1977 r.); w swoich czasach uchodził za największy na świecie śmigłowiec produkowany seryjnie. Wyposażony był w nowoczesną awionikę i mógł być używany w każdych, nawet ekstremalnych warunkach atmosferycznych. Przeznaczony był do przewożenia ciężkich ładunków na duże odległości.
|
|||||
2. Schemat |
3. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | Łotariew D-136 |
Maksymalna moc | 2 × 8501 kW (11400 KM) |
Zastosowanie | śmigłowiec wielozadaniowy |
Wymiary
|
|
Średnica wirnika
|
32 m |
Długość całkowita | 40 m |
Wysokość | 11,6 m |
Masy | |
Masa własna
|
28 270 kg |
Maksymalna masa startowa | 56 000 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 295 km/h |
Pułap | 4600 m |
Zasięg | 800 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}