|
|||||
|
|
||||
1. Opis Lekki jednosilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy z trójłopatowym wirnikiem głównym (oblatany 20.09.1948 r.). Kadłub wykonany został z rusztowania z rur stalowych z poszyciem metalowym. Łopaty wirnika początkowa miały konstrukcję mieszaną, później całkowicie metalową. Śmigłowiec produkowano do 1955 r. w Związku Radzieckim, później na licencji radzieckiej w Polsce. Używany byl do zadań transportowych, w rolnictwie oraz w siłach paramilitarnych. |
|||||
1.1. Konstrukcja:
|
|
||||
2. Schemat |
3. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | silnik tłokowy Al-26W |
Maksymalna moc | 422 kW (573 KM) |
Zastosowanie | śmigłowiec wielozadaniowy |
Wymiary
|
|
Średnica wirnika
|
14,30 m |
Długość całkowita | 12,90 m |
Wysokość | 3,3 m |
Masy | |
Masa własna
|
1 700 kg |
Maksymalna masa startowa | 2 265 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 170 km/h |
Prędkość podróżna | 145 km/h |
Pułap | 3 000m |
Zasięg | 380 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}