|
|||||
|
|
||||
1. Opis Lekki dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy z podwójnym wirnikiem trójłopatowym w układzie współosiowym (oblatany 18.08.1965 r.), wykorzystywany do zadań cywilnych. Można w nim było wymieniać kabinę. W zależności od potrzeb za kokpitem pilota wstawiano odpowiedni moduł (np. pasażerski, sanitarny, transportowy, do przewozu chemikaliów, środków do oprysków lub zbiornik z wodą do gaszenia pożarów). |
|||||
1.1. Konstrukcja:
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | 2 x 14-cylindrowy silnik gwiazdowy Wandenejew M-14-V-26 |
Maksymalna moc | 2 x 242 kW (325 KM) |
Zastosowanie | śmigłowiec wielozadaniowy |
Wymiary
|
|
Średnica wirnika
|
13 m |
Długość całkowita | 7,75 m |
Wysokość | 4,1 m |
Masy | |
Masa własna
|
2 020 kg |
Maksymalna masa startowa | 2 900 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 170 km/h |
Prędkość podróżna | 150 km/h |
Pułap | 3 000 m |
Zasięg | 400 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.