|
|||||
|
|
||||
1. Opis Średni jednosilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy z czterołopatowym wirnikiem głównym (oblatany 2.06.1972 r., pierwszy lot ulepszonej wersji - 4.05.1973 r.). zaprojektowany jako następca modelu Alouette III. Do 1981 r. oddano do użytku tylko 40 maszyn. Wersją rozwojową tego śmigłowca był dwusilnikowy SA.365 (od 1990 r. AS.365) Dauphin II. |
|||||
1.1. Konstrukcja:
|
|
||||
2. Schemat |
3. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | Turboméca Astazou XVIIIA |
Maksymalna moc | 785 kW (1067KM) |
Zastosowanie | śmigłowiec wielozadaniowy |
Wymiary
|
|
Średnica wirnika
|
11,50 m |
Długość całkowita | 10,98 m |
Wysokość | 3,98 m |
Masy | |
Masa własna
|
2 240 kg |
Maksymalna masa startowa | 3 000 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 315 km/h |
Prędkość wznoszenia | 6 m/s |
Pułap | 4 500 m |
Zasięg | 680km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}