Producent / Kraj: Aerospatiale / Francja

 

Model: SA.360 Dauphin

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis 

Średni jednosilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy z czterołopatowym wirnikiem głównym (oblatany 2.06.1972 r., pierwszy lot ulepszonej wersji - 4.05.1973 r.). zaprojektowany jako następca modelu Alouette III. Do 1981 r. oddano do użytku tylko 40 maszyn. Wersją rozwojową tego śmigłowca był dwusilnikowy SA.365 (od 1990 r. AS.365) Dauphin II.

 

1.1. Konstrukcja:

  • metalowa
  • półskorupowa

     

 

 

 

 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Turboméca Astazou XVIIIA
Maksymalna moc  785 kW (1067KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 11,50 m
Długość całkowita  10,98 m 
Wysokość  3,98 m
Masy  
Masa własna
 2 240 kg
Maksymalna masa startowa  3 000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  315 km/h
Prędkość wznoszenia  6 m/s
Pułap  4 500 m
Zasięg  680km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}