|
|||||
|
|
||||
1. Opis Lekki jednosilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy z wirnikiem trójłopatowym (oblatany w 1954 r.), używany w lotnictwie przedewszystkim wojskowym do celów łącznikowych. Od 1962 r. wyposażony został w mocniejszy silnik i występował pod nazwą HC-102.Wyprodukowano tylko 34 maszyny z dwoma typami silników. |
|||||
1.1. Konstrukcja:
Slinik
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | jeden silnik Praga DH |
Maksymalna moc | 60kW(81KM)MH-110H o mocy 85kW (115KM) |
Zastosowanie |
śmigłowiec wielozadaniowy |
Wymiary
|
|
Średnica wirnika
|
8,80m |
Długość całkowita | 10,50m |
Wysokość | 2,3m |
Masy | |
Masa własna
|
370kg |
Maksymalna masa startowa | 580kg/680kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 126km/h |
Prędkość podróżna | 100km/h / 120km/h |
Pułap | 3030m / 2750m |
Zasięg | 150km / 175km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}