Avro_504 Avro 504

 

Avro 504 – jednosilnikowy samolot rozpoznawczy i wielozadaniowy. Avro 504 to dwupłatowy samolot o konstrukcji drewnianej krytej płótnem, dwumiejscowy (w wersji Avro 504D jednomiejscowy samolot myśliwski). Podwozie samolotu było stałe z charakterystyczną pojedynczą płozą drewnianą między kołami podwozia głównego, oraz płozą ogonową. Silnik gwiazdowy rotacyjny, różnych typów, o mocy 80 KM – 130 KM (głównie Gnome 80 KM, Le Rhone 110 KM, Gnome Monosoupape 100 KM, Clerget 130 KM). Avro 504N miał silnik gwiazdowy Armstrong Siddeley Lynx IV 200 KM.

 

Powstał w zakładach Avro (A. V. Roe Co), używany od 1913. Jego prototyp w wersji dwumiejscowego samolotu szkolnego oblatany 17 września 1913. Wykazywał się dobrą charakterystyką lotną, był wygodny w pilotażu. Ze względu na m.in. to został zamówiony przez brytyjskie lotnictwo. Na początku I wojny światowej, Avro 504 wykorzystywan głównie jako samolot bojowy: pierwotnie lekki bombowiec, samolot zwiadowczy, a nawet początkowo myśliwiec, zwłaszcza przeznaczony do zwalczania sterowców Zeppelin.

 

Powstało kilka specjalnych wersji bojowych samolotu, produkowanych w stosunkowo niewielkiej liczbie. Później, po pojawieniu się lepszych samolotów bojowych, od 1915 roku Avro 504 powrócił do roli samolotu szkolnego.

 

Samolot zbudowany zostal w kilku wersjach, oznaczanych literami. Najliczniejsze z nich były wersje szkolno-treningowe: Avro 504A (1485 sztuk), Avro 504J z 1916 (2000 sztuk) i Avro 504K z 1918 roku (co najmniej 5850 sztuk). Łącznie do końca wojny zbudowano w kilku fabrykach aż 8340 sztuk tego udanego samolotu.

 

Jego produkcja trwała do lat 20. Avro 504 był podstawowym brytyjskim samolotem szkolnym. W lotnictwie brytyjskim zostały zastąpione później przez Avro 621 Tutor.

 

Jeden z samolotów Avro 504K został zakupiony w 1919 przez polskie lotnictwo wojskowe i używany byłdo szkolenia w Warszawie do 1926, następnie został uszkodzony.

 

 

Dane techniczne - rozbudowane

 

Napęd

1 × ABC, gwiazdowy (Avro 504A, Avro 504B, Avro 504C, Avro 504D)

1 × Gnôme Monosoupape, gwiazdowy (Avro 504E)

1 × Clerget (Avro 504G)

1 × Le Rhône, gwiazdowy rotacyjny (Avro 504H, Avro 504J, Avro 504K)

Moc/ciąg 100 KM (74 kW) (ABC i Gnôme Monosoupape)

130 KM (96 kW) (Clerget)

110 KM (81 kW) (Le Rhône)

 

Wymiary

Rozpiętość 10,98 m

Długość 8,98 m

Wysokość 3,18 m

Powierzchnia nośna 30,07 m²

 

Masa

Własna 558 kg

Startowa 828 kg

 

Osiągi

Prędkość maksymalna 145 km/h

Prędkość wznoszenia 3,4 m/s

Pułap 4480 m

Zasięg 402 km

Długotrwałość lotu 4,5 h

8 h (wersja Avro 504C)

 

Dane operacyjne

Uzbrojenie

1 lub 2 × Karabin maszynowy Lewis kal. 7,69 mm

36 kg bomb

Uzbrojenie posiadały tylko niektóre wersje

 

 

JW oprac na podst. wikipedia / ineternet