Rockwell OV-10 Bronco

 

Rockwell OV-10 Bronco - amerykański lekki samolot szturmowy i obserwacyjny, opracowany na początku lat 60. przez firmę North American jako samolot przeznaczony głównie do działań przeciwpartyzanckich. Po wejściu North American w skład firmy Rockwell znany pod oznaczeniem Rockwell OV-10.

 

Historia - W 1959 US Marines zgłosiło zapotrzebowanie na nowy lekki samolot szturmowy przeznaczony do bliskiego wsparcia pola walki. Nowy, tani i prosty konstrukcyjnie samolot miał być także przeznaczony do eskortowania śmigłowców transportowych. W 1961 zapotrzebowanie na podobną konstrukcję zgłosiły także US Air Force. Także lotnictwo wojsk lądowych poszukiwało w tym czasie nowego lekkiego samolotu rozpoznawczego. W związku z potrzebą opracowania samolotu dla trzech rodzajów sił zbrojnych powołano komitet, który miał opracować wspólne wymagania techniczne. Komitet miał zorganizować konkurs na nowy samolot, wybrać a następnie wprowadzić go do produkcji. W konkursie wzięło udział 11 różnych konstrukcji, z których ścisłe wymagania spełniało tylko 7. Ostatecznie wybrano projekt przedstawiony przez firmę North American, która w październiku 1964 otrzymała zlecenie na zbudowanie prototypu. Pierwszy lot samolotu oznaczonego YOV-10A miał miejsce 16 lipca 1965. Do konstrukcji samolotu wprowadzono liczne zmiany, które były efektem doświadczeń działań bojowych w Wietnamie. Zwiększono zasięg, dodano opancerzenie kabiny załogi i samouszczelniające się zbiorniki paliwa. Do zadań samolotu dodano także rolę wysuniętego stanowiska obserwacji i naprowadzania samolotów szturmowych. Wszystkie te wymagania sprawiły, że w pierwotnym projekcie zaszły duże zmiany, które dotyczyły m.in. skrzydeł, silnika i przenoszonego uzbrojenia. Pierwszy lot poprawiona wersja samolotu wykonała w 1967. Dostawy samolotów seryjnych rozpoczęły się w lutym 1968.

 

Wersje:
OV-10A - pierwsza i podstawowa wersja seryjna
OV-10B - wersja opracowana dla Niemiec przeznaczona do holowania celu dla ćwiczeń przeciwlotniczych
OV-10B(Z) - wersja dla Niemiec do holowania celów, dostarczono 18 samolotów z tego jeden wyposażono dodatkowo w jeden silnik odrzutowy zamontowany na górnej części kadłuba
OV-10C - zmodernizowana wersji A dla Tajlandii
OV-10E - zmodernizowana wersja dla Wenezueli
OV-10F - zmodernizowana wersja dla Indonezji
OV-10D - modernizacja wersji A przeprowadzona przez US Marines, w wyniku której dodano mocniejsze silniki i urządzenie optoelektroniczne, które umożliwiające obserwację w nocy zamontowano w przedniej części kadłuba
OV-10D+ - modernizacja wersji D polegająca m.in. na poprawie osiągów silnika i wzmocnieniu konstrukcji skrzydeł

 

Dane tecniczne:
Napęd: 2 turbośmigłowe silniki Garret
Rozpiętość: 12,19 m
Długość: 13,41 m
Wysokość: 4,6 m
Powierzchnia nośna: 27 m²
Masa własna: 3100 kg
Masa startowa: 6600 kg
Uzbrojenia:; 1600 kg
Prędkość maksymalna: 463 km/h
Pułap: 9100 m
Uzbrojenie:
4 karabiny maszynowe kaliber 7,62 mm
zmienne uzbrojenie podwieszane (bomby, rakiety) o masie do 1600 kg

 

wikipedia.org