Polikarpov R-5

Polikarpov R-5 -
W 1928r. N. Polikarpow zaprojektował nowy radziecki samolot wielozadaniowy w układzie dwupłata oznaczony R-5. Konstrukcja okazała się udana i szybko została wprowadzona do produkcji seryjnej. Powstało wiele odmian różniących się przeznaczeniem i wyposażeniem:
  • R-5a - lekki samolot bombowy z 1928r.
  • R-5T - samolot torpedowy z 1932r.
  • R-5S - samolot szturmowy z 1933r. Miał opancerzenie, przenosił bomby o masie do 500 kg;
  • R-5Sz - samolot szturmowy z 1934r. zastosowano w nim silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy M-17F o mocy 478 kW (650 KM). Uzbrojenie stanowiło 8 stałych i 2 ruchome k.m. 7,62 mm;
  • R-Z - samolot wielozadaniowy z 1935r. Zbudowany w serii 1031 egz. Zamontowano w nim silnik rzędowy M-34RN o mocy 604 kW (820 KM). Uzbrojenie stanowiło 1 działko 20 mm, 2 ruchome k.m. 7,62 mm oraz bomby o masie 300 kg;
  • MR-5 - wodnosamolot bombowy i rozpoznawczy z 1930r., silnik jak w R-5. Uzbrojenie stanowiły 2 stałe i 2 ruchome k.m. 7,62 mm oraz bomby o masie 300 kg.
  • Wiele elementów samolotu R-5 zostało wykorzystanych w projekcie ciężkiego szturmowca początkowo oznaczonego TSzB, a ostatecznie TSz-1. Zimą 1930/31r. oblatano 3 prototypy charakteryzujące się nie najgorszymi osiągami. Planowano uzbrojenie samolotów w 8 k.m. zamontowanych pod dolnym płatem i 2 k.m strzelca. Szturmowiec miał ponadto przenosić 100 kg bomb. Nie wszedł do produkcji seryjnej ze względu na negatywną ocenę konfiguracji dwupłata.

Samoloty R-5 przetrwały w jednostkach bojowych aż do napaści niemieckiej w 1941r. Uzbrojone w niekierowane pociski rakietowe RS-82 zostały zastosowane w roli szturmowców, a jako lekkie nocne bombowce wykorzystywano je jeszcze podczas bitwy stalingradzkiej. Samoloty te zrzucały także zaopatrzenie wojskom radzieckim odciętym za Wołgą. Te bardzo przestarzałe już wtedy samoloty odniosły w nowych rolach wiele sukcesów. Łącznie zbudowano około 6000 egzemplarzy R-5.

Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy, dwumiejscowy dwupłat, podwozie klasyczne dwukołowe stałe, istniała możliwość zamontowania nart. Silnik rzędowy widlasty 12-cylindrowy M-17 o mocy 500 kW (680 KM).

Uzbrojenie: 1 stały i 2 ruchome k.m. 7,62 mm, bomby o masie 250 kg.

Dane techniczne:

Rozpiętość

5,5 m

Długość

10,56 m

Wysokość

3,75 m

Powierzchnia nośna

50,2 m2

Masa własna

1900 kg

Masa całkowita

2955 kg

Masa maksymalna

3347 kg

Prędkość maksymalna

259 km/h

Pułap

6400 m

Zasięg

900 km

                                                                                                                                  Opracował: Paweł Szczepaniec