Iljuszyn Ił-20

Iljuszyn Ił-20 - Słabą stroną radzieckich szturmowców było ograniczone pole widzenia z kabiny pilota. W celu jej poprawienia oraz zapewnienia większej dokładności ognia do celów naziemnych Iljuszyn postanowił przeprojektować samolot Ił-10 umieszczając kabinę załogi nad silnikiem. Projekt otrzymał nazwę Ił-20 ( nie mylić z wojskowym samolotem rozpoznawczym zbudowanym na bazie Iła-18 ). W 1948r. rozpoczęto budowę prototypu, a próby w locie wykonano w grudniu 1948r. Właściwości lotne szturmowca były dobre, ale zbyt mała prędkość i zawodny silnik przesądziły o losie projektu. Samolot przegrał rywalizację z Iłem-10M i nie został zakwalifikowany do produkcji seryjnej.
 
Konstrukcja:
metalowa, dwumiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat, podwozie wciągane w locie, kabina załogi i silnik opancerzone. Silnik AM-47 o mocy 3000 KM napędzał czterołopatowe metalowe śmigło AW-30A.

Uzbrojenie: 4 działka Sz-3 w skrzydłach i działko NS-23 w wieżyczce. Samolot mógł przenosić do 1190 kg bomb i 8 pocisków rakietowych RS-82 lub 4 RS-132
 
Dane techniczne:

 

 

Rozpiętość

17 m

Długość

12,59 m

Powierzchnia nośna

44 m2

Masa własna

7500 kg

Masa całkowita

9800 kg

Prędkość maksymalna

510 km/h

Pułap

7750 m

Zasięg

1680 km

                                                                                                      Opracował: Paweł Szczepaniec