Beriev A-50
Iljuszyn-Berijew A-50 (ang. Beriev A-50, kod NATO - Mainstry) - jest rosyjskim odpowiednikiem amerykańskiego E-3 Sentry, czyli samolotem wczesnego ostrzegania i dowodzenia (AEW&C). A-50 powstał w zakładach Berijewa na bazie transportowego Ił-76MD. Prototyp Mainstaya został oblatany w 1982r., a do służby w Siłach Powietrznych Armii Radzieckiej wszedł już w 1984r.
Mainstay to czterosilnikowy górnopłat i na pierwszy rzut oka niczym nie różni się od swojego protoplasty Iła-76. Uwagę zwraca charakterystyczny talerz systemu Schnell-M produkcji firmy Vega. Cały system Schnell-M składa się z następujących elementów:
- stacji radarowej
- systemu obróbki danych
- systemu zawoławczo-odezwowego i transmisji sygnałów
- komputera cyfrowego
- systemu identyfikacji IFF
- łącza danych z myśliwcami
- systemu szyfrowania
- radiostacji wielopasmowych
- systemów telemetrii
- systemu rejestracji
System Schnell-M może równocześnie śledzić do 60 celów, w tym samym czasie naprowadzając nawet do 12 myśliwców. System pozwala bezbłędnie nawigować i kontrolować lot w każdych warunkach atmosferycznych, o każdej porze dnia i nocy w każdym zakątku świata.
A-50 nie jest bezbronnym olbrzymem, w razie ataku może wykorzystać elektroniczny system samoobrony przed kierowanymi rakietami przeciwlotniczymi (SAM i AAM). Całość pokładowych systemów jest uodporniona na działanie elektromagnetyczne.
Do obsługi Mainstaya potrzeba nawet do 16 osób (10 osób załogi AEW i 5-6 osób personelu lotniczego).
Wersje - Berijew A-50:
- A-50 – wersja podstawowa
- A-50M – modernizacja wersji podstawowej
- A-50U – uaktualniona wersja podstawowa
- A-50I – wersja zmodernizowana przez Izrael dla Chin, lecz anulowana przez roszczenia ze strony USA
- A-50E/I – wersja eksportowa zmodernizowana przez Izrael
- KJ-2000 – wersja stworzona przez zakłady Chińskie na bazie A-50I
Dane techniczne:
Wymiary:
- rozpiętość 50,54m; długość 46,59m; wysokość 14,76m; powierzchnia skrzydeł 300m2
Napęd:
- cztery silniki turboodrzutowe Sołowiew D-30KP każdy o ciągu 12 000kG
Masy:
- masa pustego samolotu 75 000kg; maksymalna masa startowa 172 300kg
Osiągi:
- Vmax 850km/h; pułap praktyczny 10 000m; zasięg 7 300km
Uzbrojenie:
- dwa działka 23mm w ogonie; urządzenia ECM; noktowizory; aparatura do zakłócania radarów
Załoga:
- 5/6 osób personelu lotniczego; 10 osób obsługi AEW
Kraje eksploatujące:
ZSRR/Rosja, Indie, Iran
Oprac. Michał Kołomyjski