Bundesarchiv Bild 141-2474 Flugzeug Messerschmitt Me 261 V-2 Messersmit Me 261
 
Messerschmitt Me 261 - prace nad samolotem trwały od drugiej połowy lat trzydziestych lecz ze względu na niski priorytet, przeciągały się. Prototyp został oblatany 23 grudnia 1940 roku a za sterami podczas tego lotu siedział Karl Baur. By zapewnić duży zasięg w maszynie zastosowano specjalnie dość gruby profil płata by pomieścić odpowiednia ilość paliwa. Ponieważ nie było dostępnych silników o odpowiednio dużej mocy zastosowano silniki bliźniacze DB-606 jak w He-177. Silnik DB-606 były to dwa silniki DB 601 połączone w jeden zespół napędowy. Teoretyczne połączenie dwóch udanych jednostek napędowych miało zapewnić udany napęd dużej mocy lecz realnie DB-606 nigdy nie uzyskał wymaganej bezawaryjności. Drugi prototyp oblatano z identycznymi silnikami natomiast trzeci prototyp oblatany w 1943 otrzymał mocniejsze silniki DB-610 (było to połączenie dwóch silników DB-605)

Ponieważ podczas wojny nie mogło być mowy o lotach rekordowych planowano znaleźć zastosowanie wojskowe. Padł plan by maszyny używać jako samoloty patrolowe nad Atlantykiem. Lecz zabudowa uzbrojenia obronnego, opancerzenia, protektorowanie zbiorników paliwa zmniejszały znacząco osiągi zwłaszcza zasięg. Planowano także budowę wersji kurierskiej do utrzymywania komunikacji z Japonią. Me-261V-3 (trzeci prototyp) zbudowany w wersji patrolowej został przydzielony do KG-200 czyli jednej z najbardziej tajemniczych jednostek w Luftwaffe, po awaryjnym lądowaniu 8 lipca 1943 został spisany ze stanu. Pierwszy prototyp został zniszczony przez bombardowanie. Ostatni z samolotów dotrwa ł do końca wojny i został przejęty przez wojska amerykańskie

KONSTRUKCJA
- metalowa kryta blachą, na skrzydłach lotki i klapy, podwozie trójkołowe chowane w locie

NAPĘD - dwa silniki rzędowe 24 cylindrowe chłodzone cieczą Daimler Benz DB-606A-1/B-1 o mocy po 2700 kM każdy. Śmigła czterołopatowe o nastawnym skoku i przeciwnych obrotach (silnik DB-606 są to dwa sprzężone silniki DB-601)

TRZECI PROTOTYP - dwa silniki rzędowe 24 cylindrowe chłodzone cieczą Daimler Benz DB-610 o mocy po 3100 kM (silnik DB-610 są to dwa silniki DB-605)


DANE TECHNICZNE - TRZECI PROTOTYP

rozpiętość m 26,87
długość m 16,69
wysokość m 4,72
powierzchnia nośna m2 76
prędkość maksymalna km/h 620
na wysokości m 3000
prędkość przelotowa km/h 470
prędkość ekonomiczna km/h 400
pułap praktyczny m 8250
zasięg km 10 000 (z prędkością przelotową)
zasięg maksymalny km 11 000 (z prędkością ekonomiczną


Oprac. Jacek Waszczuk