Zdjęcie Mitsubishi Ki-46 zostało zrobione przez dziadka użytkownika Wikipedii, który pracował w lotniczej centrali w 1945 roku

Mitsubishi Ki-46 Dinah - samolot  został zaprojektowany do zadań rozpoznawczych. Pierwszy lot prototypu doszedł do skutku w listopadzie 1939r. Starannie dopracowana aerodynamika umożliwiała dobre osiągi Ki-46, toteż szybko podjęto decyzję o skierowaniu go do produkcji seryjnej. Pierwsze egzemplarze trafiły do lotnictwa armii w lipcu 1941r. Innym oznaczeniem dla Ki-46 było "Samolot Rozpoznawczy Dowództwa Armii Typ 100". Nosił on również nieoficjalną nazwę "Guntei" ("samolot wsparcia").

Wersje i odmiany:

 
  • Ki-46-I - pierwsza wersja seryjna wyposażona w silniki gwiazdowe 14-cylindrowe Mitsubishi Ha-26-I o mocy 644 kW (875 KM) każdy. Uzbrojenie stanowił 1 ruchomy k.m. kal. 7.7 mm. Zbudowano serię 34 egzemplarzy.

  • Ki-46-II - samolot dalekiego rozpoznania z 1941r. napędzany przez dwa silniki gwiazdowe 14-cylindrowe Mitsubishi Ha-112A o mocy 776 kW (1055 KM) każdy. Uzbrojenie b.z.

  • Ki-46-II KAI - samolot treningowy z 1942r.

  • Ki-46-III - samolot rozpoznawczy z 1942r. o zmienionej przedniej części kadłuba i powiększonych zbiornikach paliwa. Nie uzbrojony. Napęd stanowiły dwa silniki gwiazdowe 14-cylindrowe Mitsubishi Ha-112-II o mocy 1104 kW (1500 KM) każdy. Zbudowano 609 egzemplarzy.

  • Ki-46-III KAI - myśliwiec przechwytujący zbudowany na bazie Ki-46-III. Projekt został ukończony w maju 1943r., a pierwsze samoloty trafiły do jednostek w październiku 1944r. Wadą tej wersji była niewystarczająca prędkość wznoszenia. Uzbrojenie stanowiły 2 działka kal. 20 mm i 1 działko kal.37 mm

  • Ki-46-IIIa - wersja myśliwska z marca 1945r. pozbawiona działka kal. 37 mm

  • Ki-46-IIIb - wersja myśliwsko-szturmowa z marca 1945r., uzbrojona jedynie w działka kal. 20 mm. Powstały nieliczne egzemplarze.

  • Ki-46-IV - samolot dalekiego rozpoznania z 1944r.

 

Łącznie zbudowano 1742 samoloty wszystkich wersji i odmian. Dowództwo alianckie nadało im nazwę kodową "Dinah".

 

Konstrukcja: całkowicie metalowa, dwumiejscowy, dwusilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie klasyczne, dwukołowe, wciągane w locie. Samolot był przystosowany do lotów na dużych wysokościach. Napęd - jw.

 

Uzbrojenie - jw.

 

Dane techniczne (Ki-46-I):

 

Rozpiętość

14,68 m

Długość

11 m

Wysokość

3,86 m

Powierzchnia nośna

31,96 m2

Masa własna

3380 kg

Masa całkowita

4810 kg

Prędkość maksymalna

540 km/h

Pułap

10 900 m

Zasięg

2090 km

                                                                                                      Opracował: Paweł Szczepaniec