Kawanishi E7K Alf

Kawanishi E7K "Alf" - prace nad nowym wodnosamolotem rozpoznawczym mającym zastąpić przestarzałe samoloty Kawanishi E5K rozpoczęto w marcu 1932r. Pierwszy prototyp został oblatany 6 II 1933r. W maju zakończono próby fabryczne i przekazano go japońskiej marynarce, gdzie porównywano go z konkurencyjnym Aichi AB-6. Okazał się zdecydowanie lepszy od konkurenta, podjęto zatem decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej. Samoloty pierwszej wersji oznaczonej E7K1 wyposażono w silnik rzędowy Hiro typ 91 o mocy 443 kW (600 KM). Zbudowano 183 egzemplarze.

W sierpniu 1938r. oblatano pierwszy egzemplarz wersji E7K2 z 14-cylindrowym silnikiem gwiazdowym  Mitsubishi MK2 Zuisei 11 o mocy 640 kW (870 KM). Łącznie zbudowano 345 samolotów tego typu, z czego 57 na podstawie licencji w zakładach Nihon Hikoki K.K.

Samoloty Kawanishi E7K były wykorzystywane podczas wojny japońsko-chińskiej i w pierwszym okresie walk na Pacyfiku. W 1943r. zostały zastąpione przez nowocześniejsze wodnopłatowce Aichi E13A. Ocalałe samoloty były w 1945r. używane do ataków samobójczych.

Innym oznaczeniem tego samolotu było: "Rozpoznawczy Wodnosamolot Marynarki Typ 94". Alianci nadali mu nazwę kodową "Alf".

Konstrukcja: mieszana, jednosilnikowy dwupłat z dwoma pływakami, przystosowany do katapultowania z pokładu okrętu. Załoga 3 osoby. Napęd stanowiły: w wersji E7K1 silnik rzędowy Hiro typ 91 o mocy 443 kW (600 KM), w wersji E7K2: silnik gwiazdowy Mitsubishi MK2 Zuisei 11 o mocy 640 kW (870 KM). Śmigło dwułopatowe, później czterołopatowe.

Uzbrojenie: 1 stały k.m. typ 92 kal. 7.7 mm pilota i 2 ruchome k.m. tego samego typu obserwatora. Samolot przenosił 240 kg bomb.

Dane techniczne (Kawanishi E7K2):

Rozpiętość

14 m

Długość

10,49 m

Wysokość

4,55 m

Powierzchnia nośna

43,57 m2

Masa własna

1985 kg

Masa całkowita

3000 kg

Prędkość maksymalna

275 km/h

Pułap

7000 m

Zasięg

1850 km


                                                                                         Opracował: Paweł Szczepaniec