Breguet Atlantic BR1150 - Muzeum  Luftwaffe w Berlinie Breguet Atlantic BR1150 - Muzeum  Luftwaffe w Berlinie. foto. samoloty.pl

Breguet Atlantic - francuski samolot patrolowy i zwalczania okrętów podwodnych. Wiosną 1958 roku NATO ogłasza konkurs na nowy samolot patrolowy do zwalczania okrętów podwodnych a także rozpoznania elektronicznego, mający zastąpić użytkowane samoloty Neptune. Jednym z warunków było iż powinien to być nowy projekt a nie modernizacja starszej konstrukcji. Do konkursu zgłosiło się 21 wytwórni z europy i USA. Jesienią wyłoniono trzy najlepsze projekty i rozpoczęła się faza końcowej rywalizacji. W kontrakcie zastrzeżono iż największe szanse na zwycięstwo mają samoloty których produkcję można będzie rozłożyć na większą liczbę firm w krajach współ zamawiających. Rywalizację ostatecznie wygrał francuski projekt samolotu Atlantique. W 1960 roku utworzono konsorcjum SECBAT w skład którego weszły firmy:

Breguet, Sud Aviation, Hispano Suiza - Francja
Dornie, Siebel, - RFN
SABCA, Fairey, Fabricue Nationale – Belgia
Fokker – Holandia

Prototyp oblatano 21 października 1961 roku, podczas dwuletnich lotów prototypowych jeden z samolotów uległ rozbiciu lecz nie przeważyło to o przyszłości i w listopadzie 1963 roku maszynę skierowano do produkcji i w grudniu 1965 roku pierwszy seryjny samolot został oddany użytkownikowi. W 1968 roku do konsorcjum dołączyła włoska wytwórnia Aeritalia, przy okazji włosi zamówili 18 egzemplarzy. W 1973 roku zakończono produkcję po zbudowaniu 73 seryjnych egzemplarzy dla Francji, RFN, Holandii i Włoch. W 1978 roku podjęto decyzję o wznowieniu produkcji w nowej zmodyfikowanej wersji Mk-II (Atlantic ANG) choć jest to typowy samolot wojskowy przeznaczony głównie do zwalczania okrętów podwodnych lecz także może wykonywać loty patrolowe na poszukiwanie rozbitków.

Dziś część maszyn już wyszła z użytkowania trafiając do muzeów, wyparte z użytku przez nowe wersje samolotu P-3 Orion, kolejne mają wyjść z użytko wyparte pzez bezzałogowe Global Hawk. Wśród państw użytkujących znalazły się Francja, Niemcy, Włochy, Holandia oraz Pakistan i w tym ostatnim kraju jeden z samolotów Atlantic został w 1999 roku przechwycony prze indyjskie myśliwce Mig-21 i zmuszony do lądowania, piloci nie zastosowali się do instrukcji i skierowali samolot do ucieczki po czym maszyna została zestrzelona. Maszyny należące do Francji brały między innymi udział w poszukiwaniach po zeszłorocznej katastrofie francuskiego samolotu A-330, F-GZCP (rozbił się w Atlantyku po starcie 1 czerwca 2009 z Rio de Janeiro)

KONSTRUKCJA - metalowa, skorupowa z elementami kompozytowymi, podwozie trzy golenie dwukołowe, chowane hydraulicznie, załoga 12 osób

NAPĘD - dwa silniki turbośmigłowe Rolls Royce Tyne RTy-20 Mk-21 o mocy po 4638 kW Każdy a także turbina pomocnicza APU służąca do rozruchu silników głównych, zasilania agregatów na ziemi oraz w sytuacjach awaryjnych. Śmigła czterołopatowe metalowe o zmiennym skoku Ratier/de Havilland PD249/476/3 Istnieje możliwość instalacji dodatkowych zbiorników paliwa w komorze bombowej 4600 l oraz na końcach skrzydeł

UZBROJENIE - w komorze bombowej oraz pod skrzydłami w składzie między innymi bomby głębinowe, miny morskie, torpedy rakiety kierowane i niekierowane o łącznej masie 3000 kg oraz 3500 kg w poprawionej wersji Mk-II


DANE wersja ANG

Rozpiętość m 37,36
Długość m 31,75
Wysokość m 11,34
Powierzchnia nośna m2 120,34
Masa własna kg 25 000
Uzbrojenie 3000
Masa całkowita 44 400
Masa dopuszczalna 46 200
Prędkość maksymalna km/h 657
Prędkość dopuszczalna (podczas ataku) 0,7 Ma (857,5 km/h)
Prędkość przelotowa km/h 555 (na wysokości 7600 m)
Prędkość patrolowa km/h 333
Prędkość przeciągnięcia km/h 167 (z klapami)
Wznoszenie m/sek 10,2
pułap m 9100
zasięg maksymalny km 8150
czas lotu maksymalny godz 18

 

 

Oprac. Jacek Waszczuk