Letov Š-328

Letov Š-328 - konstrukcja samolotu Letov Š-328 wywodzi się od zbudowanych na początku lat 30 samolotów Letov Š-28, Š-128 i Š-228. W 1933r. powstał rozpoznawczo-bombowy dwupłat oznaczony Š-328F z silnikiem Bristol Pegasus IIM2 mocy 530-580 KM. Finlandia zrezygnowała jednak z jego zakupu, toteż zdecydowano się na jego przebudowę, tak by spełniał wymagania armii czechosłowackiej. Tak powstał samolot Š-328M z silnikiem gwiazdowym Avia Vr 38. Dalsze prace nad nim doprowadziły do powstania samolotów Š-428 i Š-528 z silnikiem Gnome-Rhone 14 Ksd o mocy 800 KM. Tej ostatniej wersji zbudowano zaledwie 6 egzemplarzy.

Prace nad samolotem Š-238 ciągle kontynuowano. W 1933r. powstał nocny myśliwiec oznaczony Š-328N z silnikiem Bristol Pegasus IIM2, uzbrojony w 4 stałe k.m. pilota i 2 ruchome k.m. obserwatora. Zbudowano go w serii 16 egzemplarzy. W 1934r. powstał prototyp oznaczony Š-328.1. Przeszedł on próby fabryczne i w 1935r. skierowano go do produkcji seryjnej. W tym samym roku zbudowano pierwszą serię 81 samolotów. W sumie zbudowano ponad 400 egzemplarzy w 7 seriach, produkcja była kontynuowana nawet po upadku Czechosłowacji. Samoloty te dostarczono lotnictwu satelitów Niemiec – Słowacji i Bułgarii. W 1935r. powstała również wersja pływakowa oznaczona Š-328V. Zbudowano 3 samoloty przystosowane do holowania celów powietrznych.

W 1944r. wybuchło antyfaszystowskie powstanie na Słowacji. W ręce powstańców dostały się 3 samoloty Š-328, które wykonywały zadania rozpoznawcze i bombowe na potrzeby powstańczych jednostek. Jeden bombowiec został zestrzelony, strzelec jednego z nich strącił niemiecki samolot rozpoznawczy Focke-Wulf Fw-189A.

Konstrukcja: jednosilnikowy, dwumiejscowy metalowy dwupłat, podwozie klasyczne dwukołowe stałe. Silnik gwiazdowy 9-cylindrowy Walter Pegasus IIM2 o mocy 467 kW (635 KM) w seriach I-V, lub nieco mocniejszy Walter Pegasus IIIM2 w seriach VI i VII. Śmigło dwułopatowe, drewniane.

Uzbrojenie: 2 stałe i 2 ruchome k.m. Zbrojovka kal. 7,92 mm, bomby o masie do 500 kg zawieszone na 3 wyrzutnikach pod kadłubem i 6 pod skrzydłami.

Dane techniczne:

Rozpiętość

13,71 m

Długość

10,34 m

Wysokość

3,33 m

Powierzchnia nośna

39,39 m2

Masa własna

1680 kg

Masa całkowita

2640 kg

Prędkość maksymalna

288 km/h

Pułap

7200 m

Zasięg

700 km


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec