Aero A-14

Aero A-14 - Na początku lat 20 podstawowym samolotem rozpoznawczo-bombowym czechosłowackiego lotnictwa, używanym też do lotów łącznikowych oraz szkolenia pilotów były odziedziczone po lotnictwie Austro-Węgier dwupłatowce Brandenburg B.I oraz Brandenburg C.I. Zużyty sprzęt należało szybko zastąpić nowym. latem 1922r. w wytwórni AERO zbudowano 25 samolotów oznaczonych Aero A-14. Pod koniec roku trafiły one do eskadr lotniczych, gdzie szybko ujawniła się wada, polegająca na nadmiernych wibracjach silnika. Na początku 1923r. trafiły one z powrotem do wytwórni celem dokonania niezbędnych poprawek. W późniejszej eksploatacji spisywały się dobrze.

Samolotów Aero A-14 używało czechosłowackie lotnictwo wojskowe, wykorzystywano je także do przewozu poczty między Pragą a Bratysławą. W późniejszych latach wycofywane z eskadr samoloty trafiły do czechosłowackich aeroklubów.

Konstrukcja: całkowicie drewniany, jednosilnikowy, jednomiejscowy dwupłat. Podwozie dwukołowe stałe z płozą ogonową. Napęd stanowił silnik gwiazdowy Hiero N o mocy 169 kW. Śmigło dwułopatowe drewniane.

Dane techniczne:

Rozpiętość

12,3 m

Długość

8,4 m

Powierzchnia nośna

37,5 m2

Masa własna

933 kg

Prędkość maksymalna

179 km/h

Pułap

4900 m

Zasięg

450 km


                                                                                        Opracował: Paweł Szczepaniec