Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


 Trident 62Hawker Siddeley Trident

 

Hawker Siddeley HS-121 Trident - trójsilnikowy samolot pasażerski krótkiego i średniego zasięgu, produkowany przez brytyjską firmą Hawker Siddeley. Został zaprojektowany według wymogów British European Airways. Samolot został oblatany w roku 1962, by dwa lata później wejść do regularnej służby w liniach lotniczych.

 

Historia - Pierwotnie samolot projektowała firma De Havilland, produkcją i dokończeniem projektu zajęła się jednak wytwórnia lotnicza Hawker Siddeley po połączaniu się obydwu firm w 1959 roku. Początkowo ogon maszyny miał zostać zbudowany na planie krzyża - podobnie jak w Sud Aviation Caravelle - konstruktorzy zastosowali jednak usterzenie tylne w układzie T oraz przenieśli silniki maszyny na tył. Takie rozwiązanie pozwoliło na zaprojektowanie skrzydła przystosowanego do osiągania dużych prędkości, dzięki czemu samolot okazał się jednym z najszybszych komercjalnych samolotów poddźwiękowych. Pierwszy lot odbył się w roku 1962, regularna służba w liniach lotniczych trwała od 1964 roku.

Konstrukcja nie odniosła zbyt dużego sukcesu - wyprodukowano 117 egzemplarzy.

Linia lotnicza British Airways powstała z British European Airways (BEA) i British Overseas Airways Corporation (BOAC) zakończyła eksploatacje posiadanych samolotów Trident na początku lat 80., w innych liniach służyły one do połowy lat 90.

Samolot od wersji 2E posiadał zaawansowaną awioniką pozwalająca na automatyczne lądowanie nawet w trudnych warunkach pogodowych, co zwiększyło terminowość lotów tej maszyny. Innym ważnym urządzeniem był rejestrator parametrów lotu - Trident był pierwszym samolotem wyposażonym w niego fabrycznie - zamontowany rejestrator zapisywał w postaci cyfrowej 13 zmiennych, dane przechowywane były na taśmie.

 

Wersje :
Trident 1C - wersja podstawowa dla British European Airways, wyprodukowano 24 egzemplarze.
Trident 1E - wersja ze zwiększoną liczbą miejsc pasażerskich i nowszymi silnikami, powstało 15 sztuk.
Trident 2E - wersja z automatycznym systemem lądowania, mocniejszymi silnikami oraz większą wagą własną jak i startową, wyprodukowano 50 sztuk.
Trident 3B - wersja dla 180 pasażerów, wydłużona o 5 metrów. Jej zasięg wynosił 2750 km, najmniej ze wszystkich serii. Powstało 26 sztuk.
Super Trident 3B - wersja o zwiększonym zasięgu, powstały tylko dwa egzemplarze.

 

Dane techniczne:
Napęd: 3 silniki Rolls-Royce RB.163-25 Spey 51
Rozpiętość: od 27,38 do 29,87m (zależnie od wersji)
Długość: od 34,98 do 39,98m (zależnie od wersji)
Wysokość: od 8,23 do 8,80m (zależnie od wersji)
Masa własna: 33,475 kg (dla serii 2E)
Masa startowa: 64,636 kg (dla serii 2E)
Prędkość przelotowa: od 926 do 959 km/h (zależnie od wersji)
Pułap: od 8000 do 11000m
Zasięg: od 2750 do 4602 km(zależnie od wersji)

 

wikipedia.org