Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


McDonnell Douglas MD-11 McDonnell Douglas MD-11

McDonnell-Douglas MD-11
- trzysilnikowy szerokokadłubowiec średniego i dalekiego zasiegu. Był produkowany przez amerykańskš firmę McDonnell-Douglas, a później przez Boeinga po wchłonięciu przez niego pierwszego producenta. Posiada dwa silniki zamontowane pod skrzydłami oraz jeden pod statecznikiem pionowym.
Jest to samolot oparty o model DC-10, jednak posiada pewne ulepszenia: jest dłuższy, ma większš rozpiętość skrzydeł, posiada tzw. winglety (zagięcia końcówek skrzydeł), oraz nowe silniki. MD-11 posiada tzw. szklany kokpit nowoczesny kokpit, na którym wskazania przyrzšdów są wyświetlane na 6 ekranach telewizyjnych CRT.
Projekt MD-11 rozpoczął się 30 grudnia 1986 roku. Swój pierwszy lot wykonał 10 stycznia 1990 roku. Pierwszą linią, która zamówiła MD-11 był fiński Finnair. Następnie amerykański FedEx, niemiecka Lufthansa Cargo, amerykański UPS oraz holenderski KLM. Ostatni MD-11 dostarczony został 22 lutego 2001 roku do Lufthansa Cargo. Ostatecznie sprzedanych zostało 200 sztuk. Obecnie MD-11 wypierane są przez Boeingi 777 oraz Airbusy A330/A340.

Dane techniczne
Silniki - 3 silniki Pratt&Whitney PW4460 lub Pratt&Whitney PW4462 lub General Electric CF6-80C2D1F
Maksymalna prędkość - 945 km/h
Maksymalny zasięg - 13408 km (MD-11ER)
Maksymalna waga startowa - 273314 kg (MD-11 - wersja pasażerska)
Rozpiętość skrzydeł - 51,66 m
Długość - 61,62 m
Wysokość - 17,60 m
Powierzchnia skrzydeł - 338,9 m2
Załoga - 2-3 pilotów + do 10 członków załogi kabiny
Maksymalna ilość pasażerów - 410


Opracował. Sebastian Rozwandowski
(
www.sebalot2008.bloog.pl)
źródło:wikipedia.org i widebodyaircraft.nl/md11.htm