Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Boeing 787 Dreamliner B787 na pasie - foto Boeing C

Boeing 787 lub inaczej Dreamliner ("Liniowiec marzeń") – średniego rozmiaru samolot pasażerski, aktualnie w trakcie budowy którą realizuje Boeing Commercial Airplanes. Rozpoczęcie służby zaplanowane jest na rok 2010. Samolot będzie przewoził od 200 do 350 pasażerów w zależności od konfiguracji miejsc siedzących. Będzie również bardziej oszczędny jeśli chodzi o zużycie paliwa w porównaniu do poprzednich wersji samolotów pasażerskich. Oprócz tego, będzie pierwszym samolotem pasażerskim w którym użyto materiałów kompozytowych do wykonania znacznej części elementów konstrukcji.

Powstał w odpowiedzi na wielkie zainteresowanie firm lotniczych, Boeing Commercial Airplanes przeprowadzilo prace nad nowym, superwydajnym odrzutowcem pasażerskim średniej wielkości Boeing 787 Dreamliner. Nad maszyną, powstającą w zakładach Boeinga w Everett, koło Seattle w stanie Waszyngton, pracował międzynarodowy zespół specjalistów z czołowych koncernów lotniczych pod przewodnictwem Boeinga. Prawdopodobnie 15 grudnia wieczorem Boeing 787 wyruszy w swój dziewiczy rejs.

Niezrównane osiągi

Dreamliner 787-8 będzie zabierał 210–250 pasażerów na odległość 14 200–15 200 km. Model 787-9 będzie mógł przewieść 250–290 osób na odległość 14 800–15 750 km, a trzeci model z rodziny Dreamliner, 787-3, pomieści 290–330 pasażerów i będzie najlepiej przystosowany do przelotów na dystansach 4 600–5 650 km.

Oprócz zasięgu, którym 787 będzie dorównywał dużym odrzutowcom pasażerskim, samolot będzie mógł się poszczycić niespotykanym jak dotąd zużyciem paliwa, dzięki czemu będzie bardziej przyjazny dla środowiska. Jego zużycie paliwa będzie nawet o 20% niższe od zużycia paliwa innych odrzutowców podobnej wielkości podczas lotów na porównywalnych dystansach. Prędkość przelotowa maszyny, 0,85 macha, będzie zbliżona do prędkości najszybszych samolotów szerokokadłubowych. Oprócz oszczędności na paliwie, linie lotnicze wiążą także duże nadzieje na wzrost zysków związanych z większą ładownością Dreamlinera.

Pasażerowie odczują poprawę warunków lotu dzięki większej wilgotności powietrza w kabinie oraz innym rozwiązaniom poprawiającym komfort podróżowania.

Zaawansowane technologie

Za wyjątkowymi osiągami samolotu kryją się innowacyjne technologie opracowywane przez specjalistów Boeinga i międzynarodowy zespół inżynierów.

Koncern poinformował, że aż połowa elementów Dreamlinera 787, z kadłubem i skrzydłami włącznie, zostanie wykonana z materiałów kompozytowych.

Systemy 787 będą oparte na otwartej architekturze, która ma być mniej skomplikowana i bardziej funkcjonalna niż ta stosowana dotychczas w samolotach. Jednym z rozwiązań ma być pokładowy system monitorowania, czuwający nad poprawnością działania układów i automatycznie zgłaszający o konieczności przeglądu do bazy naziemnej.

Do prac nad napędem do nowego liniowca Boeinga wybrał koncerny General Electric i Rolls-Royce. Konstruktorzy liczą, że dzięki udoskonaleniom zastosowanym w silnikach maszyny, jej wydajność wrośnie o 8%. Dla rynku samolotów średniej klasy będzie to przeskok o dwie generacje.

Wydajność poprawi się również dzięki nowemu projektowi i sposobie budowy samolotu. Opracowywane są nowe procesy produkcyjne i technologie, mające pomóc Boeingowi i koncernom, z którymi współpracuje osiągnąć niespotykaną wydajność na każdym etapie programu. Dla przykładu, wyprodukowanie jednoczęściowego kadłuba pozwoliło wyeliminować 1 500 aluminiowych blach poszycia i 40–50 tys. elementów mocujących.

Nieprzerwany postęp

O możliwości wprowadzenia samolotu na rynek zarząd Boeinga zdecydował pod koniec 2003 r. Rok później, w kwietniu, po rekordowym zamówieniu linii lotniczych All-Nippon Airways ruszył program budowy liniowca. Jak dotąd zamówienia na 865 maszyn złożyło 56 linii lotniczych z sześciu kontynentów. Łączna wartość zamówień została wyceniona na 144 miliardy dolarów, dzięki czemu jest to najbardziej udane wprowadzenie samolotu pasażerskiego na rynek w historii koncernu. W maju 2007 r. zakończono adaptacje zakładów w Everett do produkcji 787.

Do udziału w programie wybrano 43 wiodących dostawców podzespołów i elementów wyposażenia Dreamlinera, a wspólne wysiłki nad opracowaniem ostatecznej wersji samolotu zakończono we wrześniu 2005 r. Od samego początku prac Boeing ściśle współpracuje z dostawcami, a w całość procesu zaangażowanych jest 135 zakładów produkcyjnych, wzajemnie koordynujących działania. Aby samolot mógł ujrzeć światło dzienne, konieczna była rozbudowa zakładów w Everett o dodatkowe 280 000 m2., nad czym pracowało jedenaście firm z różnych zakątków świata.

Kabina pasażerska samolotu Boeing 787 Dreamliner


Architektura pokładu

Rozmiar kadłuba: Kabina Boeinga 787 jest szersza niż kabiny średniej wielkości odrzutowców pasażerskich. Szerokość kabiny ma największy wpływ
na komfort lotu pasażerów. Kabina samolotu 787 Dreamliner jest o 38 centymetrów szersza niż kabiny konkurencyjnych samolotów. Dzięki temu każdy pasażer ma dla siebie więcej miejsca.

Szersze siedzenia: Szeroka kabina 787 pozwala na zwiększenie przestrzeni przypadającej na jeden fotel. Dzięki temu odległość między siedzeniami wynosi ponad 4 centymetry – najwięcej jeśli chodzi o samoloty pasażerskie. W klasie ekonomicznej, przy 8 siedzeniach w rzędzie, Boeing 787 jest wyposażony
w najszersze siedzenia zastosowane w przemyśle lotniczym – mają one 47 centymetrów. Przy ustawieniu 9 siedzeń w rzędzie klasy ekonomicznej, komfort podróży jest porównywalny do lotu Boeingiem 747.

 

Szersze przejścia: W klasie ekonomicznej, przejścia mają zwykle szerokość równą 55 centymetrów. To o 6 centymetrów więcej niż w typowych samolotach posiadających 2 przejścia. W klasie business, 65-centymetrowe przejścia umożliwią swobodne przemieszczanie się pasażerów obok wózków cateringowych.

Okna: Boeing 787 posiada największe okna kiedykolwiek zastosowane
w samolocie (ich wymiary to 47 cm x 28 cm). Są one o 65 procent większe niż okna zamontowane w samolotach konkurencji. Dzięki temu wszyscy pasażerowie samolotu mogą podziwiać widoki podczas lotu.

 

Architektura: Boeing 787 zaskakuje pasażerów swoim wyglądem i pozwala
im zapomnieć o uciążliwościach związanych z podróżą na lotnisko oraz odprawą. Wysokie, intensywnie oświetlone wejście imituje niebo. Pasażerowie czują się tak, jakby znaleźli się w innej przestrzeni. Sufit-niebo znajduje się na całej długości kabiny. Łuki są tak wkomponowane w architekturę kabiny, aby była ona proporcjonalna i przestrzenna.

Oświetlenie

Symulacja nieba: Kabina 787 jest oświetlona szeregiem energooszczędnych diod. Zarówno intensywność światła, jak i kolor oświetlenia tej imitującej niebo kabiny, mogą być kontrolowane podczas lotu przez załogę. Pasażerowie mogą zatem cieszyć się podczas lotu światłem dziennym oraz widokiem nocnego nieba.

Przysłonięte okna: Rolety w 787 różnią się od tych zastosowanych w innych odrzutowcach pasażerskich. „Elektrochromowane” rolety umożliwiają pasażerom jednoczesne przyciemnienie okien i możliwość podziwiania widoków.

Luki bagażowe

Większe luki bagażowe: 787 posiada największe luki bagażowe w przemyśle lotniczym. Są one tak zaprojektowane, aby umożliwić pasażerom transport walizek na kółkach. W rezultacie każdy pasażer będzie mógł umieścić swój bagaż w zamykanym luku.

Udoskonalona kabina pasażerska

Wysokość lotu: Podczas gdy Boeing 787 leci na wysokości 13,100 metrów, warunki w kabinie pasażerskiej odpowiadają tym, jakie panują na poziomie 1,830 metrów – czyli takie, jakie można znaleźć w Sun Valley, Idaho czy Arlbergu
w Austrii. 787 lata na wysokości o 600 metrów niższej niż większość dzisiejszych odrzutowców pasażerskich.

Powietrze w kabinie: Powietrze w dzisiejszych samolotach jest bardzo czyste, gdyż stosuje się technologie używane w szpitalnych salach operacyjnych. Boeing 787 zapewni pasażerom jeszcze lepszą jakość powietrza dzięki innowacyjnej gazowej metodzie oczyszczania powietrza, która oczyszcza i neutralizuje nieprzyjemne zapachy. Nasze badania pokazały, że zanieczyszczenie powietrza powoduje wiele symptomów wiązanych wcześniej ze zbyt niskim poziomem nawilżenia. Oczyszczenie powietrza metodami Boeinga redukuje nieprzyjemne odczucia, takie jak podrażnienie gardła.

Wilgotność w kabinie: Klimat w kabinie 787 Dreamliner jest kontrolowany. Wilgotność powietrza jest wyższa niż w innych odrzutowcach pasażerskich, redukując tym samym symptomy związane z wysuszeniem.

Wysoki komfort lotu: Samoloty czasem wpadają w turbulencje. 787 Dreamliner został zaprojektowany tak, aby pasażerowie tych turbulencji nie odczuwali i mogli się cieszyć komfortowym lotem.

 

Zmniejszony poziom hałasu: Technologie użyte przy produkcji Boeinga 787 zmniejszają poziom hałasu w kabinie pasażerskiej.

 

 

787-3

787-8
(wersja podstawowa)

787-9

Długość:

57 m

57 m

63 m

Wysokość:

17,0 m

17,0 m

17,0 m

Rozpiętość:

52,0 m

60,0 m

60,0 m

Średnica kadłuba:

5,74 m

5,74 m

5,74 m

Maksymalna masa
startowa MTOW:

163 300 kg

215 910 kg

244 940 kg

Liczba miejsc:

290-330

210-250

250-290

Silniki:

GE GEnx lub
RR Trent 1000

GE GEnx lub
RR Trent 1000

GE GEnx lub
RR Trent 1000

Prędkość
przelotowa:

0,85 macha

0,85 macha

0,85 macha

Zasięg:

6500 km

15 700 km

16 300 km

Maksimum paliwa:

124 700 l

124 700 l

138 700 l

Pułap operacyjny
(service ceiling):

13 100 m

13 100 m

13 100 m

Rok rozpoczęcia
służby:

2010

2010

2010