Boeing 767 Polskich Linii Lotniczych LOT (fot. Brian/wikipedia.org)
Boeing 767 - samolot pasażerski dalekiego zasięgu konstrukcji amerykańskiej firmy Boeing.
Prace nad najmniejszym szerokokadłubowym odrzutowcem B767 rozpoczęły się w 1978 roku równolegle z pracami nad wąskokadłubowym Boeing 757. Obydwa samoloty wykorzystują identyczny pulpit sterowniczy i wiele systemów.
Pierwszy lot modelu B767 w wersji 200 odbył się 26 września 1981, zaś do służby wszedł dokładnie rok później w barwach United Airlines. 6 marca 1984 odbył się pierwszy lot Boeinga B767-200 w długodystansowej wersji ER (Extended Range).
Najpopularniejszą wersją modelu B767 jest wersja 300 różniąca się od poprzedniej większą długością, a co za tym idzie pojemnością. Pierwszy lot tej maszyny odbył się 30 stycznia 1986, zaś do służby Boeing B767-300 wszedł we wrześniu tego samego roku. Podobnie jak w przypadku wersji 200 opracowano również odmianę długodystansową ER, która rozpoczęła służbę w 1989 i spotkała się z szerokim uznaniem na rynku jako samolot na mało oblegane dalekie trasy. Liczba miejsc - od 181 do 375 (zależnie od wersji).
Ostatnim rozwinięciem modelu B767 jest wersja 400 nad którą prace rozpoczęto w 1996 roku. Maszyna ta jest właściwie przedłużeniem wersji 300ER wykorzystującym elementy nowoczesnego modelu Boeing 777, z którego przeniesiono podwozie, układ hamulcowy i przede wszystkim nowoczesny panel sterowniczy wyposażony w wyświetlacze LCD. Ta wersja jest oferowana tylko jako 400ER, jednak jej zasięg jest mniejszy niż zasięg wersji 200ER i 300ER. Pierwszy lot Boeinga B767-400ER odbył się 9 października 1999, zaś regularne loty maszyna rozpoczęła w barwach Delta Airlines w grudniu 2001. Od początku produkcji zbudowano 1000 maszyn z czego 865 nadal jest aktywnych.
Od 1991 model B767-300ER jest wykorzystywany przez LOT na długodystansowych trasach z Warszawy do Nowego Jorku, Chicago, Toronto i Hanoi. LOT posiadał także 2 maszyny B767 w wersji 200ER, które w 2008 roku zostały sprzedane linii lotniczej Mexicana.
1 listopada 2011 roku Boeing 767 lecący z Newark (USA) do Warszawy (lot LO16 rejestracja maszyny SP-LPC) wylądował awaryjnie bez podwozia na lotnisku Okęcie. Dowodzący samolotem kapitan Tadeusz Wrona, wraz z drugim pilotem Jerzym Szwarcem posadzili maszynę idealnie na pasie, nikt z pasażerów nie odniósł żadnych obrażeń.
Kokpit Boeinga 767-424ER linii Continental Airlines (fot. Continental Airlines/wkipedia.org)
Dane techniczne:
Typ samolotu | Boeing 767 |
Silniki, producent |
Pratt & Whitney JT9D, Pratt & Whitney PW4000, General Electric CF6, Rolls-Royce RB211 |
Maksymalna moc | 2 x 220-282 kN |
Płatowiec | szerokokadłubowy samolot pasażerski |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
47,6 - 51,9 m (zależy od wersji) |
Długość | 48,5 - 61,4 m (zależy od wersji) |
Wysokość |
15,85 m (wersja -300ER) |
Powierzchnia nośna | 285,35 m² (wersja -300ER) |
Masy |
|
Masa własna
|
80 130 - 103 870 kg (zależy od wersji) |
Maksymalna masa startowa | 142 880 - 204 120 kg (zależy od wersji) |
Masa użyteczna | 62 750 - 100 250 kg (zależy od wersji) |
Osiągi samolotu | |
Prędkość przelotowa | 0,80 Ma (851 km/h) |
Pułap |
12 500 m (wersja -300 ER) |
Zasięg | 6 025 - 12 200 km (zależy od wersji) |
Na podst. wikipedia.org
Fot. wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.