Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


800px-LOT_Polish_Airlines_Boeing_767

Boeing 767 Polskich Linii Lotniczych LOT (fot. Brian/wikipedia.org)

 

Boeing 767 - samolot pasażerski dalekiego zasięgu konstrukcji amerykańskiej firmy Boeing.

 

Prace nad najmniejszym szerokokadłubowym odrzutowcem B767 rozpoczęły się w 1978 roku równolegle z pracami nad wąskokadłubowym Boeing 757. Obydwa samoloty wykorzystują identyczny pulpit sterowniczy i wiele systemów.

 

Pierwszy lot modelu B767 w wersji 200 odbył się 26 września 1981, zaś do służby wszedł dokładnie rok później w barwach United Airlines. 6 marca 1984 odbył się pierwszy lot Boeinga B767-200 w długodystansowej wersji ER (Extended Range).

 

Najpopularniejszą wersją modelu B767 jest wersja 300 różniąca się od poprzedniej większą długością, a co za tym idzie pojemnością. Pierwszy lot tej maszyny odbył się 30 stycznia 1986, zaś do służby Boeing B767-300 wszedł we wrześniu tego samego roku. Podobnie jak w przypadku wersji 200 opracowano również odmianę długodystansową ER, która rozpoczęła służbę w 1989 i spotkała się z szerokim uznaniem na rynku jako samolot na mało oblegane dalekie trasy. Liczba miejsc - od 181 do 375 (zależnie od wersji).

 

Ostatnim rozwinięciem modelu B767 jest wersja 400 nad którą prace rozpoczęto w 1996 roku. Maszyna ta jest właściwie przedłużeniem wersji 300ER wykorzystującym elementy nowoczesnego modelu Boeing 777, z którego przeniesiono podwozie, układ hamulcowy i przede wszystkim nowoczesny panel sterowniczy wyposażony w wyświetlacze LCD. Ta wersja jest oferowana tylko jako 400ER, jednak jej zasięg jest mniejszy niż zasięg wersji 200ER i 300ER. Pierwszy lot Boeinga B767-400ER odbył się 9 października 1999, zaś regularne loty maszyna rozpoczęła w barwach Delta Airlines w grudniu 2001. Od początku produkcji zbudowano 1000 maszyn z czego 865 nadal jest aktywnych.

 

Od 1991 model B767-300ER jest wykorzystywany przez LOT na długodystansowych trasach z Warszawy do Nowego Jorku, Chicago, Toronto i Hanoi. LOT posiadał także 2 maszyny B767 w wersji 200ER, które w 2008 roku zostały sprzedane linii lotniczej Mexicana.

 

1 listopada 2011 roku Boeing 767 lecący z Newark (USA) do Warszawy (lot LO16 rejestracja maszyny SP-LPC) wylądował awaryjnie bez podwozia na lotnisku Okęcie. Dowodzący samolotem kapitan Tadeusz Wrona, wraz z drugim pilotem Jerzym Szwarcem posadzili maszynę idealnie na pasie, nikt z pasażerów nie odniósł żadnych obrażeń.

 Continental_Airlines_Boeing_767-424ER_flight_deck

Kokpit Boeinga 767-424ER linii Continental Airlines (fot. Continental Airlines/wkipedia.org)

 

 

Dane techniczne:

 
Typ samolotu Boeing 767
Silniki, producent

Pratt & Whitney JT9D,

Pratt & Whitney PW4000,

General Electric CF6,

Rolls-Royce RB211

Maksymalna moc 2 x 220-282 kN
Płatowiec szerokokadłubowy samolot pasażerski
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
47,6 - 51,9 m (zależy od wersji)
Długość 48,5 - 61,4 m (zależy od wersji)
Wysokość

15,85 m (wersja -300ER)

Powierzchnia nośna  285,35 m² (wersja -300ER)
Masy
 
Masa własna
80 130 - 103 870 kg (zależy od wersji)
Maksymalna masa startowa 142 880 - 204 120 kg (zależy od wersji)
Masa użyteczna  62 750 - 100 250 kg (zależy od wersji)
Osiągi samolotu
Prędkość przelotowa 0,80 Ma (851 km/h)
Pułap

12 500 m (wersja -300 ER)

Zasięg 6 025 - 12 200 km (zależy od wersji)

 

 

Na podst. wikipedia.org

Fot. wikipedia.org

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.