Boeing 720 irlandzkich linii Aer Lingus
Boeing 720 – samolot pasażerski będący mniejszym bratem wersji 707. Posiada mniejszy zasięg, ma mniejszą ładowność i jest lżejszy.
B720 został wprowadzony w 1959 (wstępnie jako 707-020) posiadał taką samą podstawową strukturę jak 707-120, lecz był o 2,54 m krótszy, co skutkowało zmniejszeniem liczby miejsc pasażerskich do 112 (38+74) w typowym układzie dwóch klas. Inne zmiany dotyczyły skrzydeł, które stały się bardziej aerodynamiczne, przez co samolot charakteryzował się mniejszą prędkością minimalną oraz większą prędkością przelotową. Modele 720 zabierały mniej paliwa i miały mniejszą maksymalną masę startową. Jednakże wiele komponentów było takich samych w obu modelach – w 720 oraz 707-120.
Pierwszy samolot wzbił się 23 listopada 1959 roku, a wszedł do służby 5 lipca 1960 roku. Pierwszym odbiorcą zostały linie United Airlines. 29 września 2010 Boeing 720 odbył swój ostatni lot. Wyprodukowano 1010 sztuk 720-tki.
Podobnie jak wczesne 707, pierwsze egzemplarze wersji 720 wyposażane były w silniki turboodrzutowe typu JT3C. Boeing 720B charakteryzował się większą maksymalną masą startową.
Do głównych użytkowników Boeingów 720 należały linie American Airlines, United, Continental Airlines, Eastern, Northest Orient oraz Western. Zagranicznymi operatorami była Lufthansa oraz Avianca.
Boeing 720 Crash Test:
Dane techniczne:
Rozpiętość - 39.9 m
Długość - 41.25 m
Wysokość - 12.65 m
Masa - 46.785 kg
Masa startowa - 100.800 kg
Zapas paliwa - 60.900 l
Napęd - 4 x Pratt & Whitney J57 Moc 53.3 kN
Prędkość przelotowa - 1000 km/h
Zasięg - 7.040 km
Rozbieg - 1.740 m
Liczba miejsc - 140
Tekst: BH na podst. wkipedia.org
Fot. RuthAS/wikipedia.org
Film: youtube.com