Boeing 377 Stratocruiser (fot. RuthAS/wikipedia.org)
Boeing 377 - luksusowy powojenny samolot dalekiego zasięgu z czterema tłokowymi silnikami gwiazdowymi. Jego początki sięgają wojskowego transportowca C-97, którego kadłub połączono ze skrzydłami, silnikami i podwoziem bombowca B-29 Superfortress. Stratocruiser wyposażony był w cztery silniki tłokowe Pratt & Whitney R-4360-B3 Wasp Major o mocy 2660 kW. Na ówczesne czasy miał stosunkowo niskie zużycie paliwa. Wybudowano w sumie 56 egzemplarzy Stratocruisera. Samolot został wycofany z eksploatacji w 1963 roku.
Pierwszy lot wykonany został na nim w lipcu 1947 roku, a w dwa lata później oddany został liniom Pan American World Airways do obsługi tras północnoatlantyckich. Samolot eksploatowany był na dalekich trasach przez największe linie lotnicze świata. Jego ciśnieniowa, dwupokładowa kabina, z pojedynczymi i podwójnymi miejscami sypialnymi, stanowiła szczyt komfortu tamtych lat, przed prowadzeniem samolotów odrzutowych. Górny pokład zajmowała klasa ekonomiczna, natomiast dolny pokład klasa biznes wraz z barem.
Pregnat Guppy (fot. wikipedia.org)
W 1947 roku przebudowano również Boeinga 377 Stratocruiser na maszynę transportową Guppy. Powstało kilka wersji Boeinga - Super Guppy, Pregnat Guppy, Mini Guppy różniących się objętością kadłuba.
Dane techniczne:
Rozpiętość - 43,05 m
Długość - 33,63 m
Wysokość - 11,66 m
Masa - 37 876 kg
Masa startowa - 67 133 kg
Napęd - Pratt & Whitney R-4360 ( 4 x 3 210 kW)
Max prędkość - 603 km/h
Prędkość przelotowa - 483 km/h
Pułap - 9 800 m
Zasięg - 6 760 km
Liczba miejsc - 63-84
Oprac. Bartłomiej Hypki
Fot. wikipedia.org