Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Boeing 307 Stratoliner Boeing 307 Stratoliner

Boeing 307 Stratoliner
- nowoczesny samolot pasażerski powstały na bazie bombowca B-17. Doskonałe osiągi bombowego B-17 spowodowały iż sensowne stało się przeniesienie tego na sukces komercyjny budując samolot pasażerski. W nowym samolocie oznaczonym fabrycznie Boeing 307 zachowano prawie bez zmian skrzydła i usterzenie od pierwowzoru wraz z silnikami podwoziem. Od nowa zaprojektowano kadłub. Zabudowanie turbosprężarek w silnikach B-17 znacznie poprawiło właściwości lotu na większych wysokościach. Sam pułap zwiększył się o przeszło 2000 metrów a ponieważ lot odbywał się na znacznie większej wysokości wzrosła też prędkość przelotowa. Oba te czynniki stały się główną zaletą nowego samolotu pasażerskiego. Pułap użytkowy samolotu miał wynosić przeszło 20 000 stóp (ponad 6100 metrów) w tym czasie był więc najwyżej latającym samolotem pasażerskim. Oczywiście żeby zapewnić należyty komfort podróży cały kadłub był hermetyzowany, utrzymując odpowiednie ciśnienie i temperaturę. Wytwórnia zadbała o znakomite wykończenie wnętrza czyli dywan na podłodze, boazerie na ścianach. Komfortowa łazienka i szatnia na pokładzie. Kadłub mieścił do 33 miejsc pasażerskich, trzyosobową załogę oraz dwie stewardesy. Prototyp oblatano 31 grudnia 1938 roku. Pierwsze cztery samolotu użytkowe zbudowano nadając im nazwy własne i tak powstały „RAINBOW”, „COMET”, „FLYING CLOUD” oraz „APACHE” szeroki na około 3,5 metra kadłub zapewniał duży komfort podróżującym. Znakomite osiągi i bezpieczeństwo zapewnione przez cztery silniki zwróciło na samolot uwagę multimilionera Howarda Hughesa. Kupił on jeden samolot i po lekkiej przebudowie planował pobicie kolejnego rekordu prędkości w przelocie dookoła świata. Planowany start do lotu rekordowego miał nastąpić na początku września 1939 roku jak wiadomo wybuch II wojny światowej zniweczył te plany. Samolot Hughesa posiadał między innymi sypialnię, dwie łazienki, pokój dzienny galerie oraz bar.

Stratoliner był pierwszym samolotem pasażerskim seryjnie budowanym który oprócz pilotów posiadał w załodze technika pokładowego. Zajmował si on podczas lotu obsługą urządzeń elektrycznych, między innymi do niego należało utrzymanie ciśnienia na pokładzie a także kontrolował pracę innych podsystemów samolotu.

Skądinąd znakomity samolot trafił w jak najgorszy dla siebie okres początek II wojny światowej, zamówiono pierwszą serię 10 maszyn z czego pięć samolotów od razu na linii produkcyjnej przebudowano w wojskową wersją transportową C-75. Samoloty pasażerskie zbudowane w 1940 roku trafiły do linii TWA gdzie latały w poprzek Stanów Zjednoczonych oraz do Pan American gdzie wykonywały loty do Ameryki Łacińskiej w tym do Brazylii i Argentyny. Chyba w 1940 roku zostały przejęte przez lotnictwo wojskowe, przebudowane na transportowe C-75 latały głównie nad Atlantykiem. W tej roli wylatały przeszło 45 000 godzin wykonując między innymi przeszło 3000 przelotów nad Atlantykiem. Świadczyło to o znakomitej jakości samolotów. W końcu 1944 roku samoloty zwrócono liniom lotniczym. Jeszcze przez kilka lat latały jako maszyny pasażerskie. Samoloty Amerykańskie używane do końca lat czterdziestych kiedy to trafiły na pustynię do Arizony do miejsca przechowywania. Pojedyncze egzemplarze kupiła też Francja oraz Brazylia. W 1969 roku jeden ze stojących na pustyni samolotów o przydomku „FLYING CLOUD” kupił Smithsonian’s Museum jako eksponat. Samolot trafił ponownie do wytwórni gdzie przeszedł gruntowny remont i został wystawiony zwiedzającym w Waszyngtonie. W 2003 roku nastąpił wypadek samolot zepchnięty został podmuchem do morza. Po incydencje ponownie wyremontowany wrócił na ekspozycję. Samolot Hugha nie zachował się do dnia dzisiejszego ale z przedniej części kadłuba zbudowano jacht motorowy.

KONSTRUKCJA - metalowa półskorupowa kryta blachą duralową, skrzydła wyposażone w lotki, klapy, na krawędziach natarcia odladzacze pneumatyczne, podwozie trójkołowe chowane w locie.

NAPĘD
- cztery silniki gwiazdowe, dziewięciocylindrowe Wright GR-1820-G102 Cyclone o mocy po 1100-1250 kM, śmigła trójłopatowe.


DANE TECHNICZNE

rozpiętość m 32,61
długość m 22,66
wysokość m 6,34
powierzchnia nośna m2 137
masa własna kg 10 000
masa całkowita kg 19 500
prędkość maksymalna km/h 400
na wysokości m 6000
prędkość przelotowa 357 km/h
pułap praktyczny m 8000
zasięg maksymalny km 3850


Oprac. Jacek Waszczuk