Olympic Airbus A340-300 (SX-DFB) Olympic Airbus A340-300 (SX-DFB)

AIRBUS A-340
- W drugiej połowie lat osiemdziesiątych konsorcjum Airbus postanowiło rozszerzyć ofertę o duży samolot czterosilnikowy wyposażony w bardzo duży zasięg lotu. W ten sposób powstała pierwsza czterosilnikowa maszyna Airbusa A-340, zewnętrznie samolot różnił się od A-330 tylko silnikami. Prace konstrukcyjne rozpoczęto w 1987 roku i 25 października 1991 roku oblatano prototyp. W zamierzeniu maszyna miała wejść w segment największych odrzutowców pasażerskich i odebrać część rynku konkurentowi zza oceanu. Kolejną zaleta miało być to iż samolot wyposażony w cztery silniki mógł latać po dowolnych trasach skracając czas podróży w stosunku do maszyn dwusilnikowych (wymagania ETOPS) Pierwsze samoloty seryjne trafiły do państw produkujących czyli do Air France i Lufthansa, pierwsze loty wykonano w marcu 1993 roku.

Początkowo samoloty A-340 produkowano w dwóch odmianach

A-340-300 posiadająca nieco większą objętość,
A-340-200 wersja o wydłużonym zasięgu kosztem nieco mniejszej liczby miejsc pasażerskich

Rynek lotniczy do nowego modelu nastawił się dość ozięble, zamówienia napływały znacznie wolniej niż się spodziewano. Zamówiono łącznie 247 samoloty obu wersji. Dekadę po pierwszych modelach pojawiły się kolejne modyfikacje

A-340-500 modyfikacja o jeszcze większym zasięgu
A-340-600 modyfikacja z wydłużonym kadłubem dla powiększenia objętości

Poczynione prace nie przyczyniły się do osiągnięcia sukcesu komercyjnego, zamówienia na nowe wersje napływają jeszcze wolniej niż na pierwsze odmiany. Największym konkurentem A-340 jest samolot zza oceany B-777. Boeing przy porównywalnych osiągach cechuje się lepszą ekonomiką, oferując mniejsze zużycie paliwa na jednego pasażera.

Airbus próbował promować samolot na wszelkie możliwe sposoby. Przez pewien czas A-340-500 był samolotem pasażerskim o największym rozporządzalnym zasięgu dzięki czemu uruchomiono połączenie na trasie Singapur – Nowy Jork obsługiwane przez Singapur Airlines (lot trwa ponad 18 godzin) Dość szybko do produkcji weszła nowa odmiana B-777 dysponująca jeszcze większym zasięgiem. Przy okazji nie omieszkano wspomnieć iż A-340-500 posiada kadłub o długości 75,3 m dłuższy od kadłuba w samolocie B-747. Wszystkie zabiegi medialne doprowadziły do tego iż do końca 2007 roku dostarczono odbiorcom około 350 samolotów wszystkich wersji. Latem 2006 roku A-340-500 kosztował 198 mln dolarów A-340-600 kosztował 218 mln dolarów.

Przy konstruowaniu samoloty postawiono na szeroko widzianą standaryzację. Kabiny pilotów wyposażone są w joysticki z systemem fly-by-wire w miejsce starych wolantów, do tego glass cockpit


DANE TECHNICZNE - A-340-200/500


Rozpiętość m 60,3/63,7
Długość m 59,4/67,8 (wersja A-340-600 75,3 m)
Wysokość m 16,7/17,8
Prędkość przelotowa km/h 880/880
Zasięg km 13 805/15 742
Pojemność (trzy klasy) 263/313

 

Oprac. Jacek Waszczuk