Airbus A320-200 (HB-IJQ)

 
Airbus A320 – pasażerski samolot średniego zasięgu produkowany przez firmę Airbus. Jest pierwszym samolotem pasażerskim wyposażonym w cyfrowy układ sterowania lotem fly-by-wire. Samolot ten został oblatany 22 lutego 1987, a rok później 28 marca 1988 odbył swój pierwszy lot komercyjny w barwach Air France. Airbus A320 jest bazowym modelem samolotów A318, A319 i A321. Obecnie wyprodukowano ponad 3000+ sztuk samolotów z rodziny A320. Samolot ten jest bezpośrednią odpowiedzią europejskiego producenta na amerykańskiego Boeing 737.

Historia
Airbus po odniesieniu sukcesu pierwszej jego konstrukcji Airbus A300, podjął decyzje o budowie nowego samolotu pasażerskiego, który miał być następcą popularnego w tamtych czasach Boeinga 727. Nowy samolot miał się charakteryzować podobną konfiguracją kabiny i niskimi kosztami eksploatacyjnymi. Airbus A320 miał za zadanie zaprezentować najnowocześniejszą technologie wyprzedzającą takie samoloty jak jak 727 czy 737-300/400/500. W lutym1981 r. przedstawiciele Airbusa zaprezentowali po raz pierwszy model Airbusa A320. Określając parametry tego samolotu konstruktorzy postawili sobie za zadanie zastosowania najnowocześniejszych technologii takich jak:

* cyfrowy układ lotu fly-by-wire
* nowoczesną awionikę typu: glass cockpit (EFIS)
* dwuosobową załogę
* centralny układ zarządzania lotem
a także o 50% większym zasięgiem niż Boeing 727 i zastosowaniu nowoczesnych materiałów kompozytowych.

Pierwszym klientem Airbusa A320 stał się narodowy przewoźnik FrancjiAir France. W roku 1983 firma zebrała zamówienie na 80 maszyn a w 1984 rozpoczęła oficjalne prace nad tą konstrukcją. W lutym 1987 nastąpił pierwszy odlot tego samolotu a rok później w 1988 otrzymał certyfikat. Europejski producent tegoż samolotu w listopadzie 1989 r. oficjalnie podjął prace nad powiększonym modelem A320 którego nazwano A321. Airbus A321 różnił się od swojego pierwowzoru większą pojemnością i zasięgiem. Oblot A321 nastąpił w marcu 1993 r., a certyfikat uzyskał w grudniu tego samego roku. Airbus dostrzegł też potrzebę na rynku samolotu o mniejszej pojemność, dlatego wprowadził na rynek kolejny samolot z rodziny A320, był nim A319. Model ten charakteryzował się największym zasięgiem z całej rodziny A320 i niższymi kosztami eksploatacyjnymi niż Boeing 737. W sierpniu 1995 r. nastąpił oblot nowego Airbusa A319, a certyfikat i pierwsza dostawa odbyła się w kwietniu 1996 r. Rok później a dokładnie w czerwcu 1997 r. zaprezentowano kolejną modyfikacje konstrukcji A319, tym samym wprowadzając model A319 Corporate Jet. Wersja ta jest przystosowana do prywatnych lotów kontynentalnych, oblot A319CJ nastąpił w październiku 1998, a pierwsza dostawa nastąpiła w grudniu. W 1999 r. podjęto decyzje o budowie najmniejszego z całej rodziny Airbus, Airbus A318. Tego samego roku nastąpiła też dostawa 1000 samolotu Airbusa z rodziny A320. Odbiorcą był pierwszy użytkownik A320 Air France. Przekazany model to Airbus A319 który stał się 87 samolotem Airbusa użytkowanym przez narodowego przewoźnika Francji. W grudniu 2001 r. został oblatany A318 a certyfikaty odebrał w maju 2003 r. W listopadzie 2005 r. Nastąpiła prezentacja Airbus A318 Elite będącego kolejną odmianą samolotu przeznaczoną do lotów prywatnych.

Produkcja
Airbusy A318/A319/A321 są wytwarzane w niemieckiej fabryce mieszczącej się w Hamburgu, natomiast w zakładach we francuskiej Tuluzie powstaje pierwowzór całej rodziny Airbus A320. Elementy kadłuba do zakładów są transportowane przy pomocy AirbusA300-600ST 'Beluga'.

 
Wersje
Rodzina A320 zabiera od 100 do 200 pasażerów w zależności od modelu jest skierowana na rynek samolotów o krótkim i średnim zasięgu, a także jest konkurentem do takich maszyn jak Boeing 717Boeing 737Boeing 757 czy McDonaell Douglas MD-80/90.

A320 Airbus
Airbus A320 to najpopularniejszy model z całej rodziny A320. Jest najczęściej wybieranym samolotem przez tanie linie lotnicze lecz największymi jego operatorami są tradycyjne linie. Samolot ten był produkowany zarówno w wersji 100 jak i 200 różnice polegały głównie na długości zasięgu. A320 jest odpowiednikiem Boeinga 737-800 czy McDonnell Douglasa MD-90 pierwszymi użytkownikami byli Air France i British Airways. A320 jest pierwszym zaprojektowanym samolotem z całej rodziny A318/A319/A320/A321.

A319
Airbus A319 jest samolotem zabierającym 124 w 2-klasowej konfiguracji kabiny, dysponuje zasięgiem 6 800 km. Jest drugim modelem najchętniej kupowanym przez klientów. Największym jego użytkownikiem jest EasyJet konkurent Ryanair który używa Boeingów 737..
Model A319 rywalizuje z Boeingiem 737-700.

A319CJ
Airbus A319CJ jest wersją o wydłużonym zasięgu - do 12 000 km, posiadający luksusowe wnętrze przystosowane do przewozu 39 osób. Samolot został zaprojektowany z myślą o klientach korporacyjnych i firmach świadczących usługi biznesowych lotów. A319CJ jest odpowiednikiem Boeing Business Jet (modyfikacja Boeinga 737-700). Użytkownikami jego są również odbiorcy wojskowi, służą m.in. do transportu VIP-ów, a dzięki modyfikacji kabiny do transportu pomocy ofiarom trzęsień ziemi czy huraganów.

A319LR

Airbus A319LR jest wersją posiadającą 48 foteli wyłącznie w klasie biznes. Dysponuje zasięgiem 8 300 km i jest wykorzystywana np. przez Lufthanse do lotów między Niemcami a USA. Qatar Airways zażyczyła sobie wersję z 110 miejscami.
Boeing zaoferował swoim klientom podobną wersje samolotu 737-700ER.

A321
Airbus A321 to najdłuższy z całej rodziny samolot. Posiadający miejsce dla 200 pasażerów w jednoklasowej konfiguracji kabiny. Podobnie jak A320 posiada dwie wersje 100 i 200. Wersja 100 posiada zasięg 4 300 km i silnik o ciągu 138kN, natomiast wersja 200 posiada zasięg 5 500 km i silnik o ciągu 147 kN.
Jego amerykańskimi odpowiednikami są Boeing737-900/-900ER i Boeing 757-200.

A318
Airbus A318 będący najmniejszym samolotem europejskiego producenta, jest konkurentem dla amerykańskiego Boeinga 737-600. Zabiera na pokład 107 pasażerów w 2 – klasowej konfiguracji kabiny, dysponuje zasięgiem 6000 km. Do tej pory został zamówiony w 90 sztukach.

A318 Elite
Airbus A318 Elite jest to odmiana najmniejszego samolotu Airbus przystosowana do lotów kontynentalnych, będąca konkurentem dla takich samolotów jak Gulfstream 550 czy Bombardiera Global Express. A318 Elite zabiera na pokład 14-18 osób.
 
Airbus A320neo
Airbus A320neo - to rodzina samolotów w trakcie opracowywania przez Airbus zastępująca poprzednika rodziny A320 (obecnie A320ceo ). Litery "neo" to skrót "Nowa opcja silnika" i jest ostatnim etapem modernizacji programu A320, który rozpoczął się w 2006 roku. Oprócz neo, program modernizacji zawiera również takie ulepszenia jak: aerodynamiczne udoskonalenia, zakrzywienie wingletów. Co to daje? Oszczędności wagi, większe przestrzenie bagażowe i udoskonalony system oczyszczania powietrza.
Te ulepszenia w połączeniu przewidują do 15% mniejsze zużycie paliwa, 8% niższe koszty eksploatacji, mniejsze wytwarzanie hałasu i redukcję tlenków azotu (NO x) w emisji o co najmniej 10% w porównaniu do A320.

 


Dane techniczne wybranych wersji 

 

modelA318A319A320A321
Kabina pilota dwie os.
Kabina pasażerska 117 (1-klasa) 156 (1-klasa) 180 (1-klasa) 220 (1-klasa)
Długość 31,45 m (103 ft 2 in) 33,84 m (111 ft) 37,57 m (123 ft) 44,51 m (146 ft)
Rozpiętość 34,10 m (111 ft 10 in)
Wysokość 12,56 m (41 ft 2 in) 11,76 m (38 ft 7 in)
Szerokość kabiny 3,70 m (12 ft 1 in)
Szerokość maksymalna kabiny 3,95 m (13 ft)
Masa pustego samolotu 39 300 kg 40 600 kg 42 400 kg 48 200 kg
Maksymalna masa startowa 68 000 kg (149 900 lb) 75 500 kg (166 500 lb) 77 000 kg (169 000 lb) 93 500 kg (206 100 lb)
Prędkość 0,79 Ma
Max. prędkość 0,82 Ma
zasięg 5 950 km albo 3 200 nm 6 800 km albo 3 700 nm 5 700 km albo 3 000 nm 5 600 km albo 3 050 nm
Maks. ilość paliwa 23 860 litrów albo 6 300 USG 29 840 litrów albo 7 885 USG 29 680 litrów albo 6 850 USG
Silniki 2 X PW6022A
2 X CFM56-5
2 X IAE V2500
2 X CFM56-5

 

 

Źródło: wikipedia.pl