Airbus A300B4-200 DHL Airbus A300B4-200 (OO-DLZ)

Airbus A-300
- dominacja amerykańskich wytwórni lotniczych BOEING, DOUGLAS i LOCKHEED w produkcji największych samolotów pasażerskich spowodowała iż żadna z Europejskich wytwórni nie była w stanie podjąć równorzędnej rywalizacji w produkcji dużych samolotów pasażerskich. Jedynym rozwiązaniem była konsolidacja sił na starym kontynencie i w 1965 roku zawiązano europejskie międzynarodowe konsorcjum AIRBUS INDUSTRIE, w skład którego weszły firmy; francuska AEROSPATIALE, niemieckie VFW-FOKKER i MBB, brytyjska Hawker - Siddeley (późniejsza British Aerospace), holenderska FOKKER i hiszpańska CASA. W 1966 roku rozpoczęto prace nad samolotem pasażerskim wstępnie określonym A-300 a następnie po sukcesie komercyjnym miał się on stać bazą do kolejnych modeli o różnych wielkościach. Do końca XX wieku sprzedaż konsorcjum Airbus rosła. W 2000 roku dostarczono odbiorcom 311 samolotów i było to 40% rynku a obroty zamknęły się rekordową kwotą 17,2 mld dol. W styczniu 2001 roku nastąpił kolejny jubileusz, pierwszy wyprodukowany w tym roku samolot był zarazem airbusem numer 2500. W kolejnych latach wzrost sprzedaży i zamówień był tak szybki iż Airbus dziś znajduje się na pozycji numer 1 pod względem produkcji i zamówień. Mimo iż przewaga to kilka procent ale fakt nobilituje. Podjęte starania przyniosły efekty.

Sam samolot A-300 podczas opracowania otrzyma kilka niespotykanych wcześniej innowacji. Między innymi konstrukcja została tak opracowania by była w jak największym stopniu podatna na modyfikacje. W tym czasie był samolotem najbardziej zelektryfikowanym wśród konkurencji. Posiadał układ sterowania fly-by-wire, i jako pierwsze duży samolot pasażerski kabina pilotów została wyposażona w joysticki w miejsce tradycyjnego wolantu. Komputer pokładowy jako znakomita pomoc w pilotowaniu, powoduje iż w każdym kolejnym modelu Airbusa znajduje się dwuosobowa załoga. Układ fly-by-wire uniemożliwia wprowadzenie samolotu w nietypowe stany lotu, na przykład nurkowanie pętla czy beczka. Samolotu nie można też przeciągnąć. Prototyp został oblatany 28 października 1972 roku i po lotach certyfikacyjnych ruszyła produkcja seryjna. Mimo iż nowy samolot określano jako najnowocześniejszy samolot pasażerski świata, wciąż trwały prace nad modyfikacja oraz opracowaniem nowych modeli. Pierwszy samolot wszedł do eksploatacji w 1974 roku w wersji A-300 B-1, następnie powstał między innymi A-300 B-2-100 z nowszym wyposażeniem, B-2-200 z nowymi silnikami CF-6. a-300-600 w tej wersji zwiększono zasięg a w A-300-600R zasięg zwiększono do 7500 km. Po dekadzie nowo powstające samoloty cechowały się już nowocześniejszymi rozwiązaniami. Były bardziej ekonomiczne w eksploatacji itp. Dlatego w końcu lat osiemdziesiątych opracowano zestawy modernizacyjne do starszych samolotów. Mimo iż w latach dziewięćdziesiątych produkcja trwała nadal nie napływały nowe zamówienia a produkowano samoloty zamówione wcześniej. W tym czasei powstały modele towarowe A-300-C-4 oraz A-300F. Trendem zauważalnym w liniach lotniczych jest to iż starsze samoloty pasażerskie które posiadają jeszcze określona liczbę godzin do wylatania a nie mogą już konkurować z najnowszymi w ekonomice trafiają do firm remontowych gdzie przekształcają się w samoloty cargo. Na początku XXI wieku liczba zamówień na A-300 wynosiła 570 samolotów i mimo iż napływały nowe to chodziło już prawie wyłącznie o samoloty towarowe. Ostatnim Airbusem A-300 zbudowanym był samolot A-300 F4-605R, był to 878 egzemplarz oblatany 18 kwietnia 2007 roku.

Ciekawą modernizacją był specjalistyczny samolot Beluga
z nowym znacznie pogrubionym kadłubem. Beluga służy do przewożenia gotowych kadłubów i skrzydeł do zakładu montażu finalnego.

KONSTRUKCJA - metalowa półskorupowa kryta blachą duralową, na skrzydłach lotki, sloty i klapy wychylane hydraulicznie, podwozie trójpodporowe chowane hydraulicznie.

NAPĘD - dwa silniki turboodrzutowe Pratt & Whitney JT9D lub General Electric CF6 w kilku wersjach w zależności od życzenia linii zamawiającej. Ciąg silników po 21350 - 23120 daN zależnie od wersji.


DANE TECHNICZNE - A-300B2/ A-300B4

rozpiętość m 44,84 / 44,84
długość m 53,62 / 53,62
wysokość m 16,53 / 16,53
powierzchnia nośna m² 260,0 / 260,0
liczba miejsc pasażerskich 220-320
masa własna kg 79 070 / 88 500
masa ładunku płatnego kg 34 700 / 36 000
masa całkowita kg 150 000 / 165 000
prędkość przelotowa km/h 850 / 850
prędkość minimalna km/h 230 / 245
pułap m 10 675 / 10 675
zasięg km 4820 / 5375
zasięg maksymalny km 5930 / 6480


Oprac. Jacek Waszczuk