Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Tupolew Tu-134A - w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie Tupolew Tu-134A - w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

(Fot. Michał Kołomyjski)

 

 

Tupolew Tu-134


Historia Tu-134
Samolot ten był rozwinięciem Tu-124. Początkowo oznaczono go nawet jako Tu-124A. Po wprowadzeniu poważnych zmian (zmiana konstrukcji kadłuba, usterzenie typu T, silniki przesunięte do tyłu) zmieniono jego oznaczenie na Tu-134. W kodzie NATO otrzymał on nazwę "Crusty".

Tu-134 wzniósł się po raz pierwszy w powietrze w 1962r. Produkcję rozpoczęto w 1964r. a w 1967r. pierwsze Tu-134 rozpoczęły eksploatacje na liniach Aerofłotu. W 1970r.opracowano wersję Tu-134A z wydłużonym kadłubem o 2,10m, nowym oszklonym nosem oraz lepszymi silnikami Sołowiew D30-II. Mógł on zabierać 76 pasażerów oraz posiadał odwracacz ciągu (na pierwszych Tu-134 stosowano spadochron chamujący!). W czasie eksploatacji opracowano wiele kolejnych wersji rozwojowych tego samolotu, np. Tu-134B z 90-cioma miejscami oraz wersję wojskową do nauki pilotażu bombowców.

Ogólnie zbudowano około 700 Tu-134 wszystkich wersji.

Tu-134 w Polsce

Tu-134 sprowadzono do Polski w 1969r. Był to pierwszy odrzutowy samolot transportowy użytkowany w Polsce (pierwszym pasażerskim odrzutowcem lądującym w Polsce roku był rosyjski Tu-104, który przybył na lotnisko Babice w Warszawie 24 lipca 1956r. Przez trzy dni obejrzało go 100 000 warszawiaków, czyli co dziesiąty mieszkaniec Warszawy.) Pierwsze Tu-134A z oszklonym nosem wprowadzono do eksploatacji w PLL LOT w 1973r. Tu-134 wprowadził nową jakość w połączeniach PLL LOT. Eksploatowano je do początków lat dziewięćdziesiątych w Polskich Liniach Lotniczych LOT i 36. Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego. PLL LOT próbowało w połowie lat 90.odsprzedać swoje Tupolewy na wschód, jednak nie wszystkie znalazły nabywców. Jeden z nich trafił do Muzeum Lotnictwa w Krakowie, drugi służy do ćwiczeń policyjnej grupy antyterrorystcznej na ulicy Mszczonowskiej przy Reducie w Alejach Jerozolimskich w Warszawie a trzeci dzięki staraniom byłego pana dyrektora inż.Czesława Czujowskiego trafił do Lotniczych Zakładów Naukowych we Wrocławiu w 1998r. Egzemplarza Tu-134A z oszklonym nosem poszukiwało swego czasu po Europie wschodniej muzeum Boeinga w Seattle, lecz żaden z "lotowskich" Tupolewów tam nie trafił.

Obecnie w PLL LOT zastępują je samoloty Boeing B-737 oraz B-767.


Dane techniczne:

Tu-134 Tu-134A
Liczba pasażerów 72 84
Silniki Dwa 64.5kN Sołowiew D30 Dwa 66.7kN Sołowiew D30-II
Ładunek 27,500kg 29,050kg
Masa startowa 44,500kg 47,000kg
Prędkość przelotowa 750 km/h 750 km/h
Prędkość maksymalna 900 km/h 900 km/h
Zasięg maksymalny 3,500 km 5,000 km
Rozpiętość skrzydeł 29,0 m 29,0 m
Całkowita długość 34,35 m 37,05 m
Wysokość 9,02 m 9,14 m
Powierzchnia nośna 127,3 m2 127,3 m2

 

 

Jakub Marszałkiewicz