Ił-114 (ros. Ил-114) - turbośmigłowy rosyjski samolot pasażerski, zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Iljuszyna. Samolot został oblatany w 1990 roku. W 1993 roku wszedł do produkcji seryjnej. Do 2009 roku wybudowano jedynie 14 sztuk samolotów tego typu.
Obecnie poza Biurem Konstrukcyjnym Iliuszyna, jedynym użytkownikiem tego samolotu są linie Uzbekistan Airways, użytkujące 6 tego typu maszyn. Linie Vyborg Airlines wycofały dwa Iły-114 w 2010 roku. W 2007 roku podpisano kontrakt na dostawę 98 samolotów do Wenezueli ale do 2010 roku kontraktu nie zrealizowano.
Wypadki
Samoloty Ił-114 miały dwa wypadki, w których zginęło łącznie 10 osób.
W 1993 roku podczas lotu testowego i problemem z jednym silnikiem samolot rozbił się. Zginęło wtedy 5 z 9 osób przebywających na pokładzie.
W 1999 roku po problemie ze sterem samolot po wylądowaniu rozbił się o mur okalający lotnisko. Zginęło 5 z 7 osób znajdujących się na pokładzie.
Dane techniczne
Napęd 2 x silnik turbośmigłowy Teatr, TV7-117SM
Moc 2 x 1980 kW
Wymiary
Rozpiętość | 2,86 m |
Długość | 9,32 m |
Wysokość | 81,9 m² |
Powierzchnia nośna | 18,3 ton |
Masa własna | 23,5 ton |
Prędkość maksymalna | 500 km/h |
Zasięg | 2100 km |
Źródło: Wikipedia.org