|
|||||
|
|
||||
1. Opis Dwusilnikowy samolot pasażerski, górnopłat typu STOL (pierwszy lot 3.03.1967 r. z silnikami gwiazdowymi 13.07.1968 r. z silnikami turbośmigłowymi). Skrzydła zbudowane w połowie z płyt z wypełniaczami ulowymi. W kabinie pasażerskiej znajdowały się charakterystyczne prostokątne okna. Seryjnie wyprodukowano tylko trzy maszyny. |
|||||
1.1. Konstrukcja
|
|
2. Dane techniczne
Typ samolotu | |
Silnik, producent | 2 x silnik turbośmigłowy TVD -10 |
Maksymalna moc | 2 x 698 kW (950 KM) |
Liczba pasażerów | 15 + 1-2 członków załogi |
Wymiary
|
|
Rozpiętość skrzydeł
|
17 m |
Długość | 15,70 m |
Wysokość | 5,52 m |
Masy | |
Masa własna
|
3607 kg |
Maksymalna masa startowa | 5 860 kg |
Osiągi samolotu | |
Prędkość maksymalna w locie poziomym | 480 km/h |
Prędkość podróżna | 460 km/h |
Zasięg | 1 300 km |
Na podstawie: pl.wikipedia.org
Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.
Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.
Zadaj pytanie dotyczące samolotu
Komentarze użytkowników
{jcomments on}