An-28 - Polskiej Marynarki Wojennej
Antonow An-28 (kod NATO: Cash) - samolot został pomyślany jako następca szeroko stosowanego An-2. Konstrukcja wywodzi się z samolotu An-14 "Pszczółka" Prototyp, oznaczony An-14M z silnikami TWD-850 o mocy 810 KM każdy został oblatany we wrześniu 1969r. Po wprowadzeniu licznych zmian konstrukcyjnych i wymianie silników na turbośmigłowe TWD-10 zmieniono oznaczenie na An-28. Ulepszony prototyp oblatano w kwietniu 1975r. W 1976r. produkcję przekazano do PZL-Mielec, gdzie zbudowano w latach 1984-89 serię 72 egzemplarzy (pod oznaczeniem PZL An-28), z których większość trafiła do ZSRR. Rozwinięciem konstrukcji An-28 jest samolot An-38.
Konstrukcja: półskorupowa, metalowa; dwusilnikowy górnopłat zastrzałowy, podwozie trójpodporowe stałe. Prototyp był wyposażony w silniki TWD-10B o mocy 960 KM każdy. Samolot ma właściwości krótkiego startu i lądowania, może być wykorzystywany z lotnisk trawiastych i wysokogórskich.
Dane techniczne:
Rozpiętość |
22,7 m |
Długość |
13,1 m |
Wysokość |
4,9 m |
Powierzchnia nośna |
39,72 m2 |
Masa własna |
3750 kg |
Masa całkowita |
6500 kg |
Prędkość maksymalna |
350 km/h |
Pułap |
6000 m |
Zasięg |
1365 km |
Opracował: Paweł Szczepaniec