Aleksandrow-Kalinin AK-1 - prototyp samolotu zbudowany w ZSRR na początku lat 20-tych. Został zaprojektowany jako część projektu do badań tanich technik budowy samolotów. Był to jednopłatowiec o tradycyjnej konstrukcji, napędzany jednym silnikiem w nosie. Samolot mieścił 2 pilotów oraz 2-3 pasażerów. Oddzielny zamknięty kokpit został przewidziany dla pilota, a także drugiego pilota lub dodatkowego pasażera. AK-1 miał drewnianą konstrukcję.
Samolot został zmontowany w fabryce GAZ-5 w 1923 r. Próby w locie rozpoczęto w lutym następnego roku. Pieniądze na projekt zostały przekazane przez Łotewskich Strzelców Wyborowych i AK-1 w dowód uznania został nazwany Latyshskii Strelok – "Łotewski Strzelec Wyborowy". Po pozytywnych próbach w locie, został przekazany do Dobrolyot, gdzie używano go na trasie między Moskwą i Kazaniem. W 1925 roku został użyty w locie propagandowym z Moskwy do Pekinu i innych chińskich miastach. W ciągu 38 dni przeleciał 7000 kilometrów.
Dane techniczne:
Długość - 11 m
Rozpiętość - 14.90 m
Wysokość - 3.80 m
Masa - 1,096 kg
Masa startowa - 1,685 kg
Silnik - 1 × Salmson 9 (170 KM)
Max prędkość - 147 km/h
Zasięg - 5-6 godzin lotu
Prędkość wznoszenia - 1.2 m/s
BH na podst. wikipedia.org