Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


ak-1-sh1p348

Aleksandrow-Kalinin AK-1 - prototyp samolotu zbudowany w ZSRR na początku lat 20-tych. Został zaprojektowany jako część projektu do badań tanich technik budowy samolotów. Był to jednopłatowiec o tradycyjnej konstrukcji, napędzany jednym silnikiem w nosie. Samolot mieścił 2 pilotów oraz 2-3 pasażerów. Oddzielny zamknięty kokpit został przewidziany dla pilota, a także drugiego pilota lub dodatkowego pasażera. AK-1 miał drewnianą konstrukcję.

 

Samolot został zmontowany w fabryce GAZ-5 w 1923 r. Próby w locie rozpoczęto w lutym następnego roku. Pieniądze na projekt zostały przekazane przez Łotewskich Strzelców Wyborowych i AK-1 w dowód uznania został nazwany Latyshskii Strelok – "Łotewski Strzelec Wyborowy". Po pozytywnych próbach w locie, został przekazany do Dobrolyot, gdzie używano go na trasie między Moskwą i Kazaniem. W 1925 roku został użyty w locie propagandowym z Moskwy do Pekinu i innych chińskich miastach. W ciągu 38 dni przeleciał 7000 kilometrów.

 

Dane techniczne:

 

Długość - 11 m

Rozpiętość - 14.90 m

Wysokość - 3.80 m

Masa - 1,096 kg

Masa startowa - 1,685 kg

Silnik - 1 × Salmson 9 (170 KM)

Max prędkość - 147 km/h

Zasięg - 5-6 godzin lotu

Prędkość wznoszenia - 1.2 m/s

 

 

BH na podst. wikipedia.org