Avro Canada C-102 Jetliner
Avro Canada C-102 Jetliner - prototyp kanadyjskiego samolotu pasażerskiego średniego zasięgu, wyprodukowanego w zakładach Avro Canada pod koniec lat 40. Był to drugi na świecie samolot pasażerski z napędem odrzutowym po brytyjskim De Havilland Comet. Maszyna nie weszła do produkcji seryjnej, po wybudowaniu jednego prototypu przerwano budowę drugiego egzemplarza. Użyta po raz pierwszy nazwa Jetliner weszła do potocznego języka określając wszystkie samoloty pasażerskie z napędem odrzutowym.
Historia- C-102 był pierwszym projektem wytwórni Avro Canada, która powstała w wyniku przejęcia firmy Victory Aircraft Limited przez A.V. Roe Canada Ltd, wchodzšcej w skład Hawker Siddeley Group w 1945 roku. W 1945 roku linie lotnicze Trans-Canada Air Lines rozpoczęły poszukiwania nowego samolotu pasażerskiego. 9 kwietnia 1946 roku linie podpisały umowę z firmš Avro Canada na budowe nowej 36 miejscowej maszyny napędzanej silnikiem turbośmigłowym. Rok później przeprojektowano konstrukcje wybierajšc silniki turboodrzutowe Rolls-Royce Derwent. 10 sierpnia 1949 roku, 13 dni po dziewiczym locie Cometa, C-102 ze znakami CF-EJD po raz pierwszy wzbił się w powietrze. Niestety pomimo intensywnej kampanii reklamowej Avro nie znalazł chętnego na nowy samolot i jego dalszy rozwój został wstrzymany.
Konstrukcja- C-102 był całkowicie metalowym, wolnonośnym dolnopłatem napędzanym czterema silnikami turboodrzutowymi. Trójdzielne skrzydło proste o profilu NACA 230 składajšce się z prostokštnego centropłata i trapezowych, wznoszšcy się (6°) końcówek, zaopatrzone w klapy krokodylowe i elektromechaniczny system odladzania krawędzi natarcia. W skrzydle znajdowały się cztery integralne zbiorniki paliwa o pojemności 10 000 dm? (w samolotach seryjnych planowano zwiększenie objętości do 15 000 dm?). Kadłub o konstrukcji półskorupowej o kołowym przekroju, ciśnieniowa, klimatyzowana kabina mieszczšca w zależności od konfiguracji od 40 do 50 pasażerów. Usterzenie klasyczne, wolnonośne z usterzeniem poziomym zamontowanym w połowie wysokości usterzenia pionowego. Silniki zamontowane po dwa w dwóch gondolach silnikowych zamontowanych w centropłacie. Podwozie trójzespołowe, chowane. Każdy zespół dwukołowy, podwozie przednie chowane do wnęki w kadłubie, główne do wnęk w gondolach silnikowych.

Dane podstawowe
Państwo: Kanada
Producent: Avro Kanada
Typ: samolot pasażerski
Konstrukcja: metalowa
Załoga: 2
Historia: Data oblotu 10 sierpnia 1949

Dane techniczne
Napęd: 4 x Silnik turboodrzutowy Rolls-Royce Derwent 5
Moc: 15,6 kN każdy
Wymiary: Rozpiętość 29,9 m
Długość: 25,1
Wysokość: 8,1 m
Powierzchnia nośna: 107,5 m?
Masa
Własna: 16 740 kg
Startowa: 29 480 kg
Osiągi
Prędkość maksymalna: 737 km/h (na wys. 9000 m)
Prędkość wznoszenia: 649 km/h (na wys. 9000 m)
Pułap: 12 285 m
Zasięg: 2 000 km

Dane operacyjne

Użytkownicy: Kanada


Opracował. Sebastian Rozwanodwski
(
www.sebalot2008.bloog.pl)
Źródło:wikipedia.org