Let L-410 Turbolet

Let L-410UVP-E20 Turbolet - fot. Jarosław Kania / aviateam.pl

 

Let L-410 Turbolet - czechosłowacki dwusilnikowy, turbośmigłowy samolot pasażerski i transportowy z lat 70. XX wieku, produkowany w zakładach Let w Kunovicach.

Samolot powstał w celu zastąpienia wysłużonego samolotu An-2 oraz An-14. Prototyp oblatany 16 kwietnia 1969 r, produkcja seryjna od 1971 r. Samolot przeznaczony do lokalnego transportu osób i towarów w lotnictwie cywilnym. W lotnictwie wojskowym jako lekki samolot transportowy i transportowo-desantowy. Samolot ma możliwość krótkiego startu i lądowania (STOL). Samolot okazał się udaną konstrukcją umożliwiającą adaptację na samolot sanitarny oraz wersję fotogrametryczną.


Konstrukcja

Półskorupowa, duralowa, podwozie chowane. Dwusilnikowy wolnonośny górnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej. Usterzenie klasyczne, podwozie trójpodporowe chowane w locie.

Wersje


L-410
    Prototypy, trzy zbudowane jednostki.
L-410A
    Pierwsza seria z silnikami turbośmigłowymi Pratt & Whitney PT6A-27.
L-410AB
    Wersja z czterema łopatkami śmigła.
L-410AF
L-410AG
  Nigdy nie został zbudowany.
L-410AS
    Samolot testowy, dostarczany dla ZSRR. Zbudowano 5 samolotów.
L-410M
    Druga seria z silnikami Walter M601A.
L-410AM
    Wersja znana również jako L-410mA lub L-410MU.
L-410NG
    Nowy ulepszona mocniejsza wersja z silnikami General Electric H80. Produkcja ma ruszyć od 2014 roku.
L-410UVP
    Trzecia seria, zasadniczo zmieniona, m.in. rozpiętość skrzydeł.
L-410UVP-S
    Wariant salonki UVP z uchylną klapą wejścia.
L-410UVP-E
  Ponownie wyposażone w M601Es, pięć łopatek śmigła, dodatkowe zbiorniki paliwa na końcach skrzydeł. Model otrzymał certyfikaty w Republice Czeskiej, Danii, Niemiec, Szwecji, Indonezji, Filipin, Australii, Argentynie, Brazylii, Rosji Federacja, Kuba i Chile. Samolot został również dopuszczony do eksploatacji w kilku innych krajach, takich jak Algieria, Republika Południowej Afryki, Kenii, Tanzanii, Ugandzie, Tunezji, Kolumbii, Wenezueli, Korei Południowej, Indii i innych.
L-410FG
L-410T
    Wariant transportowy - klapa ładunkowa 1,25 m x 1,46 m, może przewozić 6 noszy jako medyczny samolot lub też 12 spadochroniarzy. Opcjonalnie 1000 kg towaru.
L-420

 

 

Dane techniczne
Napęd     2 x silnik turbośmigłowy Walter M601E (wersja L-410UVP-E)
lub 2 x Pratt & Whitney Canada PT6A-27
Moc     2 x 750 KM (560 kW) (M601)
Wymiary
Rozpiętość     19,48 m
Długość     14,42 m
Wysokość     5,83 m
Powierzchnia nośna     35,18 m²
Masa
Własna     3725 kg
Osiągi
Prędkość maks.     388 km/h
Prędkość przelotowa     311 km/h
Prędkość wznoszenia     468 m/min
Pułap     7000 m
Zasięg     1040 km

 


Dane operacyjne
Liczba miejsc
19 pasażerów lub 1710 kg ładunku

 

 

Na podst. wikipedia.eu