Embraer_erj145

Embraer ERJ 145

 

Embraer ERJ 145 - regionalny pasażerski samolot odrzutowy, dostosowany również dla potrzeb lotnictwa wojskowego. W wersji podstawowej na pokład może zabrać 50 pasażerów. Jest zmodyfikowaną i powiększoną wersją Embraera EMB 120 Brasilia. Pierwszy egzemplarz wyprodukowano i oblatano w Brazylii 11 sierpnia 1995. W wersjach pasażerskich samolot posiada ustawienie siedzeń w trybie 1x2 (2 po prawej stronie i 1 po lewej).

 

Wersje samolotu:

  • podstawowa: ERJ-145 (STD)

  • istnieją podwersje 145 dla poszczególnych rynków:

  • ERJ-145 EU - Model dla rynku europejskiego. Zabiera tyle samo paliwa co 145 STD (4174 kg), posiadając zwiększony parametr masy przy starcie MTOW (19990 kg).

  • ERJ-145 ER - Extended Range, o wydłużonym zasięgu. Jest to nadal podstawowy model 145.

  • ERJ-145 EP - Zabiera tyle samo paliwa co 145 ER (4174 kg), posiadając zwiększony parametr masy startu MTOW (20990 kg).

  • ERJ-145 LR - Long Range, o dalekim zasięgu. Zabiera więcej paliwa, posiadając lepsze silniki.

  • ERJ-145 LU - Zabiera tyle samo paliwa co 145 LR (5187 kg), posiadając zwiększony parametr masy przy starcie MTOW (21990 kg).

  • ERJ-145 MK - Zabiera tyle samo paliwa co 145 STD, posiadając ten sam parametr maksymalnej masy lądowania (MLW), ten sam parametr masy przy starcie MTOW (4174 kg) i zmieniony parametr maksymalnej masy zero paliwa (MZFW, 7700 kg).

  • nieco skrócona wersja o zwiększonym zasięgu: ERJ-140 na potrzeby rynku USA:

  • Embraer ERJ-145 linii BMI British Midland

  • podwersja ERJ-140 ER - Extended Range, o wydłużonym zasięgu. Stanowi proste skrócenie ERJ-145, zabierając 44 pasażerów (o 6 mniej).

  • podwersja ERJ-140 LR - Long Range, o dalekim zasięgu. Zabiera więcej paliwa, posiadając lepsze silniki.

  • wersja skrócona o 3,6 m o jeszcze zwiększonym zasięgu: ERJ-135

  • podwersja ERJ-135 ER - Extended range, o wydłużonym zasięgu. Jest to podstawowy model 135; stanowi proste skrócenie ERJ-145, zabierając 37 pasażerów (o 13 mniej).

  • podwersja ERJ-135 LR - Long Range, o dalekim zasięgu. Zabiera więcej paliwa, posiadając lepsze silniki.

  • wersja bardzo dalekiego zasięgu: ERJ-145 XR - Usprawnienie aerodynamiczne, z wingletami, zbiornikami paliwa z wersji typu LR, dodatkowym zbiornikiem paliwa przy ogonie, nośniejszymi skrzydłami i lepszymi silnikami. Jest to samolot szybszy, z większymi osiągami,

  • dwie wywiadowcze wersje wojskowe, wyposażone w specjalistyczne radary i inne elektrooptyczne czujniki:

  • EMB 145 RS/AGS (samolot dla teledetekcji, ang.: remote sensing / terenowego lotnictwa rozpoznawczego, ang.: Airborne Ground Surveillance). Poprzednio znany jako R-99 model B.

  • EMB 145 AEW&C (samolot wczesnego ostrzegania typu ang. Airborne Early Warning and Control, wg Brazylijskich Sił Powietrznych (FAB), które opracowały ten typ, jest to w 95% odpowiednik większych samolotów typu AWACS). Poprzednio znany jako R-99 model A.

  • P-99, wersja wojskowa, przeznaczona dla patrolu morskiego i zwalczania okrętów podwodnych.

 

Dane techniczne:

 

Rozpiętość - 20,04 m

Długość - 29,87 m

Wysokość - 6,75 m

Powierzchnia nośna - 51,19 m²

Masa - 12 114-12 591 kg (zależy od wersji)

Masa startowa - 22 000-24 100 kg (zależy od wersji)

Napęd - Rolls-Royce AE 3007A

Prędkość przelotowa - 0,78-0,80 Ma

Pułap - 11 277 m

Zasięg - 1550-2000 m

 

 

BH na podst. wikipedia.org

Fot. wikipedia.org