Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Sopwith Triplane

Sopwith Triplane
, Tripe Hound (Triplane - trójpłatowy, nieoficjalnie Tripe Hound - psie flaki) - samolot myśliwski, jednomiejscowy, skonstruowany przez B. Tylera (inż. Herbert Smith?) na zamówienie lotnictwa Brytyjskiego. Prototyp oblatano 30 maja 1916 roku, jesienią 1916 roku uruchomiono produkcje seryjną. Do 19 października 1917 roku zbudowano 152 egzemplarzy w trzech zakładach. Powstały także egzemplarze w wersji pływakowej. Samolot dzięki układowi trójpłata miał cechować się doskonałą zwrotnością i znakomitą widocznością z kabiny, dodatkowo cechował się dobrą prędkość wznoszenia. Pierwsze samoloty wykonały loty bojowe w listopadzie 1916 roku. Niewielka popularność samolotu sprawiła iż były używane wyłącznie w Brytyjskim Lotnictwie Morskim. Latały głównie nad Francją między innymi w bitwie nad Arras, oraz do obrony Wysp Brytyjskich. W pierwszej linii wytrwały do listopada 1917 roku, kiedy zostały wyparte przez Camele, w tym czasie trafiły do szkół lotniczych. Samoloty nie były lubiane przez n niektórych pilotów, w związku z tym otrzymały nieoficjalną nazwę „psie flaki”. Wyjątkiem był Kanadyjczyk, as Raymond Collishaw gdy trafił do 10 Dywizjonu wyposażonego w trójpłaty, samolot przypadł mu do gustu i latając jako dowódca eskadry przemalował elementy samolotu na czarno wkrótce piloci dowodzonej przez niego eskadry uczynili tak samo. Każdy samolot otrzymał indywidualną nazwę z przedrostkiem „Black” (Czarny) w ten sposób powstała „Czarna Eskadra” Collishaw zakończył wojnę z 60 zwycięstwami w tym co najmniej 20 zwycięstw na Triplane. Po wojnie kilka samolotów trafiło za granice, między innymi do Rosji a następnie weszły w skład lotnictwa ZSRR. Jeden ocalały samolot znajduje się w muzeum RAF w Hendon

KONSTRUKCJA drewniana, kadłub drewniany kryty na przodzie blachą duralową dalej płótnem, skrzydła drewniane kryte płótnem, lotki na wszystkich płatach, podwozie stałe dwukołowe z płozą ogonową lub dwa pływaki

NAPĘD silnik rotacyjny dziewięciocylindrowy Clerget 9B o mocy 110-130 kM, pojedyncze samoloty wyposażano w silniki rzędowe o mocy około 150-250 kM, śmigło
drewniane dwułopatowe AD 555

UZBROJENIE 1-2 zsynchronizowane kaemy Vickers kal. 7,69 mm na kadłubie

DANE Z SILNIKIEM RZĘDOWYM O MOCY 150 kM

rozpiętość m 8,69
długość m 7,06
wysokość m 3,20
powierzchnia nośna m² 21,46
masa własna kg 450
masa całkowita kg 700
prędkość maksymalna km/h 193
wznoszenie na m 3050
minut,sekund 9,00
pułap m 6200
zasięg km 350


Oprac. Jacek Waszczuk