Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Sopwith F-1 Camel

Sopwith Camel F-1, 2F-1, 4F-1, TF-1, Seaplane (camel-wielbłąd) - samolot myśliwski jednomiejscowy następca modeli Sopwith Pup i Sopwith Triplane. Konstruktorem samolotu był Herbert Smith. Prototyp oblatano 22 grudnia 1916 roku, ponieważ niezłe osiągi potwierdziły założenia szybko uruchomiono produkcje seryjną. Samolot stał się jednym z najbardziej znanych myśliwców I wojny. Budowany dla lotnictwa brytyjskiego w wersji myśliwskiej F-1 Camel, dla lotnictwa morskiego jako 2F-1, w tej wersji samolot był przystosowany do działania z lotniskowców (między innymi lotniskowiec "Furious"). Powstała także wersje dwumiejscowa szkolna, jednomiejscowa szturmowa TF-1 Camel posiadająca 182 kg opancerzenia, oraz wersja pływakowa Seaplane. Łącznie zbudowano 5695 egzemplarzy wszystkich wersji w 10 zakładach między innymi Britisch Hispano. Samolot posiadający dobre osiągi był trochę zbyt narowisty lecz w rękach wprawnego pilota był niezwykle groźną bronią, skutecznie rywalizując z Albatrosami i Fokkerami. Samolot wyróżniał dużą średnica i masą śmigła w stosunku do rozpiętości. Powodowało to duży moment obrotowy od śmigła, zakręty w lewo samolot wykonywał wielokrotnie szybciej niż w prawo, zdarzało się że przez nieuwagę pilota samolot wpadał w lewą spirale. W maju 1917 roku samoloty weszły do użytku w wielu jednostkach, w ciągu ponad roku walk Angielscy piloci walczący na Camelach uzyskali 1294 zwycięstw powietrznych, więcej niż piloci walczący na innych myśliwcach. Uzyskano stosunek zwycięstw do porażek 9:1. 19 lipca 1918 roku siedem samolotów po starcie z lotniskowca zbombardowało hangary w Trondern, znajdujące się w nim sterowce „L-54” i „L-60” spłonęły. 11 sierpnia 1918 roku pilot lecący na Camelu zestrzelił nad Morzem Północnym sterowiec „L-53” (L-35?) w owym czasie był to spory wyczyn. Niewielka liczba samolotów używana była do lotów szturmowych. Poza Wielką Brytanią Camele trafiły do wielu państw, w tym spora część dopiero po zakończeniu wojny. Używane były między innymi w Belgii (44 egzemplarze), Danii (3 samoloty), Estonii, Grecji, Kanadzie, Litwie, Polsce (15 samolotów), Rosji, USA (143 samolotów) oraz ZSRR (kilka maszyn). Na Camelach walczyło wielu znakomitych asów między innymi COLLISHAW Raymond 60 zwycięstw, Donald R. Mac Laren 54 zwycięstwa, Kanadyjczyk Wiliam G. Barker 53 zwycięstwa, H. W. Wodlett 35 zwycięstw (pilot ten wyróżnił się tym iż jednego dnia 22 kwietnia 1918 roku zestrzelił sześć samolotów przeciwnika). Po II wojnie zbudowano kilkanaście replik dla latających muzeów.

KONSTRUKCJA drewniana, kryta w przodzie kadłuba blachą dalej płótnem, lotki na obu płatach, podwozie stałe dwukołowe z płozą ogonową

NAPĘD silnik rotacyjny dziewięciocylindrowy Clerget 9 o mocy 100-130 kM lub Le Rhone 9J o mocy 110 kM

NAPĘD OSTATNIE SAMOLOTY silnik rotacyjny dziewięciocylindrowy Bentley BR-1 o mocy 150-230 kM, śmigło we wszystkich wersjach drewniane dwułopatowe

UZBROJENIE dwa zsynchronizowane kaemy Vickers kal. 7,62 mm na kadłubie lub jeden kaem zsynchronizowany na kadłubie i jeden kaem w kabinie strzelający do góry do zwalczania sterowców. Rzadko stosowano do 72 kg bomb

DANE WERSJA F-1

rozpiętość m 8,53
długość m 5,72
wysokość m 2,59
powierzchnia nośna m² 21,45
masa własna kg 442
masa całkowita kg 713
prędkość maksymalna km/h 191
prędkość przelotowa km/h 170
wznoszenie na m 3050
min,sek 8,30
pułap m 7300
zasięg km 450


Oprac. Jacek Waszczuk