Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Gloster Meteor Mk III Gloster Meteor Mk III

Gloster G-41 Meteor, G-43
- samolot myśliwski jedomiejscowy. Prace nad silnikiem odrzutowym w Wielkiej Brytanii trwały od końca lat trzydziestych pod kierunkiem Whitle'a. Po oblataniu samolotu doświadczalnego G-40 Squirt (E 28/39) i przetestowaniu w locie, zespół konstruktorów przystąpił do opracowania pierwszego alianckiego mysliwca odrzutowego. Głównym konstruktorem został Georg W. Carter, prototyp został oblatany 5 marca 1943 roku. Po serii lotów próbnych i wprowadzeniu niewielkich poprawek uruchomiono produkcję seryjną. Pierwsze samoloty trafiły do użycia w 610 dywizjonie mysliwskim RAF w czerwcu 1944 roku na 8 dni przed niemieckim konkurentem Me-262.

Pierwsze loty bojowe na Meteorze wykonano 12 lipca 1944 roku. Dowództwo traktowało myśliwiec jak największą tajemnicę RAF piloci latający na odrzutowcach otrzymali bezwzględny zakaz zapuszczania się nad kontynent, tak by jakikolwiek zestrzelony samolot nie dostał sie rence niemieckich techników. A ponieważ niemieckie samoloty w końcowym okresie wojny praktycznie nie pojawiały się nad Wyspami Brytyjskimi na Meteorze nie zestrzelono żadnego samolotu do końca wojny. Za to myśliwce używano do zwalczania pocisków V-1, 27 lipca 1944 roku pilot F/O Dean zestrzelił pierwszy pocisk V-1. Przed zakonczeniem II wojny pięć dywizjonów RAF uzyskało gotowość bojową. W osttanim roku wojny nieco rozluźniono zakaz wykonywania lotów bojowych nad kontynentem i zdarzały sie wyapdki atakowania lotnisk niemieckich i zaliczono pierwsze zniszczone samolotu Luftwaffe lecz na ziemi

Przed końcam II wojny powstały wersje Mk-I oraz Mk-III z nowymi silnikami. Po wojnie samolot był wielokrotnie modyfikowany. Mk-IV wersja z mocniejszymi silnikami, wersja PR Mk-5 rozpoznawcza z 1949 roku, T Mk-7 (G-43) była to wersja szkolna i treningowa dwusterowa z 1946 roku, wersja Mk-8 z 1948 roku ponownie otrzymała mocniejsze silniki, fotek katapultowany i dłuższy kadłub. Była to podstawowa wersja myśliwska w RAF do 1955 roku, wersja FR Mk-9 myśliwsko rozpoznawcza z 1950 roku, PR Mk-10 wariant rozpoznawczy do działania na dużych wysokościach, NF Mk-11 i NF Mk-12 były to nocne myśliwce, NF Mk-13 nocny myśliwiec z 1954 roku do działań na małych wysokościach, NF Mk-14 był to nocny myśliwiec z nowym znacznie poprawionym radarem, UMk-16 i UMk -21 bezzałogowe zdalnie sterowane cele latające, TT Mk-20 ostatnia wersja do holowania rękawów strzelniczych. Łącznie do 1965 roku zbudowano 3545 samolotów wszystkich wersji, także w zakładach Armstrong.

Po II wojnie licencję na produkcję zakupiła Belgii i Holandii natomiast dokumentację techniczną silnika nieodpłatnie przekazano Stanom Zjednoczonym. Podczas lotów doświadczalnych na jednym z prototypów zabudowano dwa silniki turbośmigłowe, pierwszy lot z tym nastąpił 20 września 1945 roku i tego dnia Meteor stał się pierwszym samolotem z napędem turbośmigłowym.


Na samolocie ustanowiono rekordy w klasie samolotów odrzutowych

PUŁAP


16460 m H. J. Wilson, 1945 rok

Prędkość na bazie 3 km

969,12 km/h Edward M. Donaldson 1945 rok
975,675 km/h H. J. Wilson 7.11.1945 rok
991,600 km/h Edward M. Donaldson 7.09.1946 rok

Samolot był najszybszym myśliwcem alianckim II wojny, wersja Mk-III uzyskiwała powtarzalną prędkość 792 km/h. Po II wojnie samoloty używane były bojowo jeszcze kilkanaście lat, podczas konfliktów lokalnych między innymi nad Kanałem Suezkim oraz podczas Wojny Koreańskiej. W RAF samoloty Meteor używano w roli mysliwca do września 1960 roku. Do celów pomocniczych samoloty używane do początku lat siedemdziesiątych.
Natomiast w szkołach lotniczych i do holowania celów samoloty używano w RAF do 1982 roku. Poza lotnictwem Wielkiej Brytanii samoloty trafiły do Argentyny, Australii, Belgii, Brazylii, Danii, Egiptu, Francji, Holandii, Izraela, Syrii, Szwecji.

KONSTRUKCJA - metalowa, na skrzydłach lotki i klapy krokodylowe, podwozie trójkołowe chowane w locie

NAPĘD - prototyp 2 silniki turboodrzutowe Rover B23 o ciągu po 677 daN (690kG)

WERSJA Mk-I - silniki Rolls Royce Welland 1 o ciągu po 755 daN (770 kG) następnie
Rolls Royce Derwent

WERSJA Mk-III - silniki Rolls Royce Derwent I o ciągu po 1090 kG

WERSJA Mk IV - silniki Derwent 5 o ciągu po 1814 kG

Prototyp doświadczalny 2 silniki turbośmigłowe Rolls Royce Trent o mocy
po 750 kM i po 570 kG ciągu, śmigła pięciołopatowe

UZBROJENIE - 4 działka kal. 20 mm, niekierowane pociski rakietowe

WERSJA Mk-8
- 4 działka kal. 20 mm oraz bomby

WERSJA Mk-12 - 2 działka kal 20 mm


DANE TECHNICZNE - Mk I / Mk-III / Mk-IV

rozpiętość m 13,11 / 13,11 / 11,33
długość m 12,6 / 12,57 / 12,5
wysokość m 3,96 / 3,96 / 3,3
powieszchnia nośna m2 34,74 / ---/ 32,5
masa własna kg 3692 / 3696 / 4562
masa całkowita kg 6560 / 5357 / 6800
masa maksymalna kg --- / 6030 / 7600
prędkość maks km/h 659 / 793 / 940
na wysokości m --- / 9000 / ---
wznoszenie m/sek --- / 20,2 / ---
pułap m 12200 / 13420 / 14900
zasięg km 600 / 2156 / 1610


Oprac. Jacek Waszczuk