Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


 

Folland gnat xr991

 

Folland Gnat (gnat ang.: komar) – mały poddźwiękowy samolot szkolny i lekki myśliwiec o skośnych skrzydłach i napędzie odrzutowym. Zbudowany na początku lat 50. XX wieku przez brytyjską wytwórnię Folland Aircraft (później Hawker Siddeley) dla Królewskich Sił Powietrznych (Wielka Brytania).
Głównym konstruktorem Gnata był William Edward Willoughby Teddy Petter, brytyjski konstruktor lotniczy, który był autorem projektów wielu samolotów, między innymi bombowca English Electric Canberra. Wbrew panującym ówcześnie tendencjom do budowania coraz większych i droższych samolotów bojowych, Petter postanowił zbudować prosty i mały myśliwiec o niskich kosztach zakupu i eksploatacji. W tym samym czasie opracowano kilka modeli małych silników odrzutowych zdolnych do napędzania maszyny rozmiarów Gnata.

 

Ze względu na brak akceptacji zarządu wytwórni English Electric, w której pracował Petter, przeniósł się on do przedsiębiorstwa Folland Aircraft, przyjmując posadę dyrektora zarządzającego. W 1951 Petter rozpoczął finansowane przez Follanda prace nad koncepcją lekkiego myśliwca, oznaczonego jako Fo-141 Gnat. Planowaną jednostką napędową maszyny miał być ówcześnie projektowany silnik turboodrzutowy Bristol BE-22 Saturn o ciągu 16,9 kN, ale ze względu na przerwanie prac rozwojowych nad nim, Petter został zmuszony do zbudowania mniejszego samolotu demonstracyjnego, napędzanego znacznie słabszym silnikiem Armstrong Siddeley Viper 101 o ciągu 7,3 kN. Samolot demonstracyjny oznaczony jako Fo-139 Midge został oblatany 11 sierpnia 1954 roku, zyskując bardzo dobre opinie.

 

Pierwsza pełnowymiarowa maszyna oznaczona symbolem Fo-145 Gnat, napędzana przedprodukcyjną wersją nowego silnika Bristol Orpheus o ciągu 14,6 kN, została oblatana 18 lipca 1955 roku. Gnat był bardzo podobny do demonstracyjnego Midge’a, ale jego masa startowa była prawie dwa razy większa.

Uzbrojenie maszyny stanowiły dwa działka rewolwerowe ADEN kalibru 30 mm zainstalowane na zewnętrznej stronie wlotów powietrza. Wyloty luf działek zostały zaprojektowane w taki sposób, aby uniknąć niebezpieczeństwa uszkodzenia silnika gazami prochowymi, które mogłyby zostać zassane przez wloty powietrza. Pod skrzydłami maszyny umieszczono dwa zaczepy dla odrzucanych zbiorników paliwa lub uzbrojenia w postaci bomb o masie 227 kg (500 funtów) lub zasobników z 18 niekierowanymi pociskami rakietowymi kalibru 76 mm.

Początkowo RAF nie wyraził zainteresowania samolotem, ale rząd brytyjski, w celu zachęcenia wytwórni do prowadzenia prac rozwojowych nad maszyną, zamówił sześć maszyn prototypowych, a nieco później kolejne dwie.

 

Dane techniczne

Rozpiętość 6,73 m
Długość 8,74 m
Wysokość 2,46 m
Powierzchnia nośna 12,69m²
Masa własna 2175 kg
Masa całkowita 4100 kg
Prędkość maksymalna 1120 km/h
Pułap 14630m
Zasięg 805 km

 

Dane operacyjne
Uzbrojenie
2 × działko ADEN kal. 30 mm
2 × bomby po 227 kg lub
18 × niekierowanych pocisków kal. 76 mm

Źródlo: wikipedia.org