Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


 Dh115.vampire.t1

De Havilland DH.100 Vampire – brytyjski odrzutowy myśliwiec wprowadzony do służby pod koniec II wojny światowej, opracowany przez przedsiębiorstwo de Havilland. W latach powojennych wyprodukowano 3,3 tys. egzemplarzy samolotu, które służyły w siłach powietrznych 31 krajów.

Pierwszy lot prototypu miał miejsce 20 września 1943. Samoloty pierwszej wersji produkcyjnej (Mk I) pojawiły się w kwietniu 1945, lecz nie zdążyły wziąć czynnego udziału w wojnie, osiągając gotowość bojową dopiero w 1946.

W latach powojennych samolot stał się standardowym myśliwcem RAF, obok samolotów Gloster Meteor. Wycofano go z pierwszej linii w latach 50., ostatnia wersja szkolna była używana w RAF do 1966. W innych krajach samoloty typu służyły aż do lat 70. Ostatnie, należące do Rodezji, zostały wycofane ze służby w 1979 roku.

W Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie znajduje się jeden egzemplarz De Havilland Vampire.

Wersje

    DH.100 – Trzy prototypy.
    Vampire Mk I (lub F.Mk 1, F1) – jednomiejscowy myśliwiec dla RAF, 244 egzemplarzy.
    Mk II – trzy prototypy, z silnikiem odrzutowym Rolls-Royce Nene. Jeden egzemplarz zbudowany, dwie konwersje.
    F 3 – jednomiejscowy myśliwiec dla RAF. Dwa prototypy z przebudowanych Mk I, 202 egzemplarzy wersji produkcyjnej.
    Mk IV – projekt z silnikiem Nene, nie budowany.
    FB 5 (lub FB.Mk 5) – jednomiejscowy samolot myśliwsko-bombowy, z silnikiem odrzutowym Goblin 2. 930 egzemplarzy dla RAF i 88 na eksport.
    FB 6 – jednomiejscowy samolot myśliwsko-bombowy, z silnikiem odrzutowym Goblin 3. 178 egzemplarzy; 100 zbudowane w Szwajcarii dla Szwajcarskich Sił Powietrznych.
    Mk 8 – konwersja wersji Mk I, z silnikiem Ghost.
    FB 9 – tropikalny samolot myśliwsko-bombowy z klimatyzacją, uzyskany z wersji Mark 5, z silnikiem Goblin 3 turbojet. 326 egzemplarzy, w większości zbudowane przez de Havilland.
    Mk 10 lub DH.113 Vampire – dwumiejscowy prototyp z silnikiem Goblin, zbudowano dwa egzemplarze.
    NF 10 – dwumiejscowy myśliwiec nocny dla RAF, 95 egzemplarzy, w tym 29 w wersji NF54.
    Sea Vampire Mk 10 – prototyp dla prób pokładowych, jedna konwersja.
    Mk 11 lub DH.115 Vampire Trainer – prywatny projekt, dwumiejscowy prototyp samolotu szkolnego.
    T 11 – dwumiejscowa wersja szkolna dla RAF, z silnikiem Goblin 35, 731 egzemplarzy.
    Sea Vampire F 20 – wariant pokładowy wersji FB 5, 18 egzemplarzy zbudowane przez English Electric.
    Sea Vampire Mk 21 – trzy konwersje do prób.
    Sea Vampire T 22 – dwumiejscowa wersja szkolna dla Royal Navy, 73 zbudowane przez De Havilland.
    FB 25 – wariant FB 5, 25 eksportowane do Nowej Zelandii.
    F 30 – jednomiejscowy samolot myśliwsko-bombowy dla RAAF, z silnikiem Roll-Royce Nene. 80 egzemplarzy zbudowane w Australii.
    FB 31 – z silnikiem Nene, 29 zbudowanych w Australii.
    F 32 – konwersja australijska z klimatyzacją, jeden egzemplarz.
    T 33 – dwumiejscowa wersja szkolna, z silnikiem Goblin, 36 egzemplarzy wyprodukowanych w Australii.
    T 34 – dwumiejscowa wersja szkolna dla Royal Australian Navy, 5 egzemplarzy wyprodukowanych w Australii.
    T 34A – wersja T 34 z fotelami wyrzucanymi.
    T 35 – dwumiejscowa wersja szkolna, 68 egzemplarzy zbudowanych w Australii.
    T 35A – konwersja T 33 do standardu T 35.
    FB 50 – eksportowany do Szwecji jako J 28B, 310 egzemplarzy, 12 potem przebudowane do standardu T 55.
    FB 51 – prototyp eksportowy dla Francji (jedna konwersja).
    FB 52 – wariant eksportowy wersji Mk 6, 101 egzemplarzy.
    FB 52A – jednomiejscowy samolot myśliwsko-bombowy dla Włoskich Sił Powietrznych, 80 egzemplarzy wyprodukowanych we Włoszech.
    FB 53 – jednomiejscowy samolot myśliwsko-bombowy dla Armée de l'air, 250 egzemplarzy wyprodukowanych we Francji, pod nazwą Sud-Est SE 535 Mistral.
    NF 54 – wariant eksportowy wersji NF 10 dla Włoskich Sił Powietrznych, 29 egzemplarzy.
    T 55 – wersja eksportowa samolotu szkolnego DH.115, 216 zbudowane and 6 konwersji z T 11.


Dane techniczne

Rozpiętość 11,58 m
Długość 9,37 m
Wysokość 2,69 m
Powierzchnia nośna 24,34m²
Masa własna 3304kg
Masa całkowita 5620 kg
Prędkość maksymalna 882km/h
Pułap 13000m
Zasięg 1960km

 

Dane operacyjne
Uzbrojenie
4 działka 20 mm (0.79 in) Hispano Mk.V cannon], 2 bomby po 455 kg lub wyrzutnie rakiet

Źródło: wikipedia.org