Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


De Havilland Hornet F3

De Havilland DH-103 HORNET - ciężki myśliwiec brytyjski. Podczas II wojny gdy trwała jeszcze w pełni produkcja różnych odmian znakomitego samolotu Mosquito szukano następców. Powstały wersje bombowe o większych rozmiarach i znacznie poprawionych osiągach. Lecz kłopoty z nowymi silnikami przekreśliły plany produkcji nowych odmian. Inną droga rozwojową miał być poprawiony samolot myśliwski. Przeprojektowano cały samolot Mosquito, zmniejszono przekroje kadłuba i silników, załoga w tej maszynie miała składać się wyłącznie z pilota, zastosowano nowe mocniejsze i sprawniejsze odmiany silników Merlin. Wprowadzono też zmiany w samej konstrukcji, dodano pewne elementy nośne ze stali by zmniejszyć ogólną masę samolotu a równocześnie zwiększyć sztywność. Lecz Ministerstwo lotnictwa patrzyło się nieprzychylnym okiem na nowy ciężki samolot myśliwski. Nie było potrzeby produkowania takiego samolotu do walki z Niemcami. Głównym powodem była tu kwestia ekonomiczna.

Lecz gdy przed sztabowcami stanęło widmo walki z japończykami na dalekim wschodzie tam myśliwiec dalekiego zasięgu sprawdził by się znakomicie. W końcu 1943 roku powstała specyfikacja według której samolot powinien mieć prędkość maksymalną 772 km/h na wysokości 20 000 stóp i do tej wysokości prędkość wznoszenia miała wynosić 1340 metrów na minutę. Prototyp oblatał 28 lipca Geoffrey de Havilland jr. Czyli syn właściciela wytwórni. Po pierwszych lotach i wprowadzeniu niewielkich zmian samolot okazał się świetnym myśliwcem. Zwrotny, przy czym założone osiągi nieznacznie przekroczono uzyskano prędkość 790 km/h na 7450 m a prędkość wznoszenia wynosiła 1370 metrów na sekundę. Po lotach fabrycznych zamówiono produkcje seryjną. Samolot seryjny dostosowano do wymagań RAF miedzy innymi w przedniej części kadłuba zabudowano cztery działka 20 mm, pod skrzydłami można było przenosił dodatkowe zbiorniki, paliwa, bomby lub rakiety. Niewielkie zmiany spowodowały iż prędkość maksymalna obniżyła się o 20 km/h ale i tak była to wielkość doskonała dzięki czemu był to najszybszy myśliwiec brytyjski (z napędem tłokowym) natomiast zasięg z dodatkowymi zbiornikami 4000 km czynił go znakomitym myśliwcem eskortowym. W końcu 1944 roku uruchomiono produkcje seryjną i pierwszy samolot dostarczono do RAF 28 lutego 1945 roku. Niestety samoloty już nie miały okazji wykazać się bojowo podczas II wojny światowej, Pierwszą jednostka w nie wyposażoną był 60 Dywizjon Myśliwski AF i ociągnął on gotowość bojową w czerwcu 1946 roku. Powstało kilka odmian lądowych myśliwskich i myśliwsko rozpoznawczych a produkcja tych odmian zakończyła się w 1955 roku po zbudowaniu około 200 samolotów. Używane bojowo w latach 1950-55 do walk nad wyspami malajskimi.

Morska odmiana także weszła do produkcji lecz zbudowano tylko 150 samolotów w kilku odmianach. Powstała między innymi dwumiejscowa wersja nocnego myśliwca wyposażonego w radar pokładowy. W Royal Navy samoloty weszły na wyposażenie grup lotniczych na trzech lotniskowcach i pozostały w użyciu do połowy lat pięćdziesiątych. Konstrukcja samolotu zbudowana w dużej części z drewna powodowała iż maszyny dość szybko ulegały zniszczeniu na skutek warunków atmosferycznych.

Łącznie do 1950 roku zbudowano około 350 samolotów wszystkich wersji, mimo iż w chwili powstania posiadały znakomite osiągi zakończenie II wojny nie dało szansy na wykazanie zalet samolotu. Do dziś prawdopodobnie nie zachował się w całości żaden Hornet.

KONSTRUKCJA drewniana, kryta sklejką, konstrukcja nośna płata wykonana jako mieszana z elementami stalowymi i drewnianymi klasowa ze sobą specjalnie opracowanym klejem. Płaty o profilu laminarnym wyposażone w lotki i klapy kryte sklejką. Podwozie trójkołowe chowane hydraulicznie.

NAPĘD dwa silniki Rolls Royce Merlin prawie wszystkie samoloty latały z silnikami w wersji Mk-130/131 (jeden lewe obroty drugi prawe) o mocy maksymalnej po 2030 kM z dwustopniowymi turbosprężarkami. Śmigła metalowe o zmiennym skoku czterołopatowe.

UZBROJENIE cztery działka Hisopano Suiza kal. 20 mm w przodzie kadłuba oraz bomby lub rakiety

DANE WERSJA F-3

Rozpiętość m 13,72
Długość m 11,18
Wysokość m 4,32
Powierzchnia nosna m2 33,54
Masa własna kg 5843
Masa całkowita kg 9480
Prędkość maksymalna km/h 760
Na wysokości m 6700
Pułap m 10 670
Wznoszenie m/min 1220
Zasięg km 5635


Oprac. Jacek Waszczuk