Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Bristol M.1 Bristol M.1

Bristol M.1
- niezły samolot myśliwski skonstruowany w 1916 roku lecz dziwnym zrządzeniem losu nie zyskał należnej mu sławy. Konstruktor Frank Barnwell zaprojektował samolot w układzie jednopłata. W tym czasie myśliwiec jednopłatowy to ewenement. Założeniem konstruktora było stworzenie samolotu o dużej prędkości, dlatego kadłub o konstrukcji kratownicowej otrzymał oprofilowanie listwami by przekrój kołowy dopasować do silnika rotacyjnego. Duży kołpak śmigła dodatkowo poprawiał opływ powietrza. Układ jednopłata zapewniał mniejsze opoty aerodynamiczne. Pierwsze loty w lipcu 1916 roku wykazały że Bristol M1A osiągnął prędkość 205 km/h na wysokości 2000 metrów. Jest lekki i zwrotny. Lecz dziwna niechęć do myśliwca jednomiejscowego powodowała iż wyszukano w nim same wady, zbyt słaba widoczność do dołu, zbyt duża prędkość lądowania, choć wielkości te porównywalne były z klasycznymi myśliwcami. Odrzucono produkcję seryjną.

By poprawić własności samolotu powstały modyfikacje M1B oraz docelowy M1C, różniły się nieco mocniejszym silnikiem, na skrzydłach w rejonie kabiny pilota specjalne wycięcia które poprawiały widoczność w dół. Ostatecznie w rok po oblocie zamówiono produkcję seryjną, zamówiono 125 samolotów a zbudowane myśliwce wysłano na mniej znaczący front Mezopotamii i Palestynie. Na miejscu niechęć do samolotów była na tyle poważna iż nie wszystkie wyprodukowane samoloty wypakowano ze skrzyń i zmontowano. Dziwna niechęć do samolotu spowodowała iż nie zasłużył się podczas walk. Natomiast zapisał się w annałach w inny sposób. Kilka samolotów sprzedano do Chile i na jednym z nich Dagoberto Godoy jako pierwszy przeleciał nad Andami

KONSTRUKCJA - drewniana, kryta płótnem, podwozie stałe dwukołowe z płozą ogonową

NAPĘD - silnik rotacyjny dzoiewięciocylindrowy Clerget 9Z o mocy 110 kM, śmigło
drewniane dwułopatowe

WERSJA M1C - silnik rotacyjny Le Rhone 9 o mocy 110 kM

UZBROJENIE - jeden zsynchronizowany kaem kal. 7,7 mm na kadłubie

DANE TECHNICZNE - M1A / M1C

rozpiętość m 9,39 / 9,38
długość m 6,27 / 6,24
wysokość m 2,36 / 2,68
powierzchnia nośna m2 13,47 / 13,47
masa własna kg 414 / 406
masa całkowita kg 603 / 612
prędkość maksymalna km/h 204 / 210
pułap m 5180 / 6000
zasięg km 400 / 240


Oprac. Jacek Waszczuk