F4U-1 - w locie
W testach uzyskał prędkość maksymalną 652 km/h, większą od osiąganej przez jakikolwiek inny myśliwiec na świecie w owym czasie. Pierwszy wyprodukowany seryjnie "Corsair" ("korsarz"), samolot myśliwski
Począwszy od maszyny nr 1550 wyposażano "Corsaira" w mocniejszy silnik Pratt & Whitney R-2800-8W o mocy 1656 kW (2250 KM) z wtryskiem wody do cylindrów; wariant ten oznaczono F4U-1A. Inne modyfikacje to m.in. podwyższona i wypukła górna część osłony kabiny oraz podwyższony o 0,22 m fotel pilota, co poszerzyło pole widzenia - zawsze niedostateczne przy tak dużym silniku z przodu. F4U-1B stanowił wariant zamówiony przez brytyjskie lotnictwo morskie, które pozyskało Corsairy z początkiem 1943 r. Mimo, iż US Navy nadal nie wyrażała zgody na używanie "Corsairów" do operacji przeprowadzanych z lotniskowców, Brytyjczycy włączyli je do służby na lotniskowcach eskortujących konwoje, tak małych, że maszynom musiano skrócić skrzydła o 20 cm każde, inaczej nie mieściłyby się w hangarze pod pokładem. Wariant F4U-1C (200 egz.) uzbrojono w cztery działka M2 Hispano kal. 20 mm. Wariant F4U-1D mógł natomiast zabierać dwie bomby o masie 454 kg albo dwa dodatkowe, odrzucane zbiorniki paliwa o pojemności 606 litrów. Na nocny myśliwiec F4U-2, wyposażony w radar AN/APS-6 i pilota automatycznego, przebudowano jedynie 4 samoloty F4U-1. Odniosły one godne uwagi sukcesy bojowe. Poza nieudanym myśliwcem przeznaczonym do operowania na wysokim pułapie F4U-3, ostatnią wersją opracowaną podczas wojny był F4U-4, napędzany silnikiem R-2800-18W/42W, przystosowany do przenoszenia niekierowanych pocisków rakietowych powietrze-ziemia Tiny Tim kal. 298 mm. Wariant F4U-4B był uzbrojony w cztery działka M3.
Samoloty F4U "Corsair" wykorzystywane były w czasie II wojny światowej głównie podczas walk na Pacyfiku. Te udane myśliwce wzięły udział także w wojnie koreańskiej, w także służyły w lotnictwie Francji podczas walk w Wietnamie.
Wersje i odmiany:
-
F4U-1 "Corsair" - pierwsza wersja seryjna. Napęd stanowił 18-cylindrowy silnik gwiazdowy PW R-2800-8 Double Wasp o mocy 1472 kW (2000 KM). Samolot był uzbrojony w 6 k.m. kal. 12,7 mm. Zbudowano 688 egzemplarzy, z czego 95 egzemplarzy otrzymało lotnictwo brytyjskie (oznaczono je Corsair Mk I)
-
F4U-1A "Corsair" - pokładowy samolot myśliwski z 1943r.; zbudowany w serii 1426 egzemplarzy, dalsze 377 egzemplarzy wyprodukowano w 1943 w zakładach Goodyear pod oznaczeniem FG-1FG-1A oraz serię 136 egzemplarzy w zakładach Brewster pod oznaczeniem F3A-1. Samoloty te w liczbie 507 egzemplarzy dostarczono lotnictwu brytyjskiemu, gdzie oznaczono je Corsair Mk II; i
-
F4U-1B "Corsair" - wariant zbudowany dla brytyjskiego lotnictwa morskiego
-
F4U-1C "Corsair" - samolot myśliwski z 1943r., wersja uzbrojona w 4 działka 20 mm. Powstała seria 200 egzemplarzy
-
F4U-1D "Corsair" - pokładowy samolot myśliwsko-bombowy z 1944r. 430 egzemplarzy wyprodukowanych przez zakłady Brewster oznaczono F3A-1D, a 977 egzemplarzy wyprodukowanych przez zakłady Goodyear oznaczono FG-1D. Samoloty te, dostarczone lotnictwu brytyjskiemu, nosiły oznaczenie Corsair Mk III i Corsair Mk IV; Napęd stanowił 18-cylindrowy silnik gwiazdowy PW R-2800-8W Double Wasp o mocy 1656 kW (2250 KM). Samolot uzbrojono w 6 k.m. kal. 12,7 mm oraz bomby o masie 907 kg lub 8 niekierowanych pocisków rakietowych
-
F4U-2 "Corsair" - samolot myśliwski nocny z 1943r. Uzbrojenie ograniczono do 4 k.m. kal. 12,7 mm na rzecz aparatury radarowej
-
F4U-4 "Corsair" - pokładowy samolot myśliwsko-bombowy z 1944r. Napęd stanowił 18-cylindrowy silnik gwiazdowy PW R-2800-18W Double Wasp o mocy 1803 kW (2450 KM). Samolot uzbrojono w 6 k.m. kal. 12,7 mm oraz 8 niekierowanych pocisków rakietowych lub bomby o masie 900 kg
-
F4U-4B "Corsair" - pokładowy samolot myśliwski z 1945r. zbudowany w serii 139 egzemplarzy
-
F4U-4C "Corsair" - pokładowy samolot myśliwski z 1945r. uzbrojony w 4 działka 20 mm. Zbudowano serię 300 egzemplarzy
-
F4U-4E "Corsair" - pokładowy samolot myśliwski nocny z 1945r. wyposażony w radar APS-4
-
F4U-4N "Corsair" - pokładowy samolot myśliwski nocny z 1945r., wyposażony w radar APS-6;
-
F4U-4P "Corsair" - pokładowy samolot rozpoznawczy z 1945r., wyposażony w kamery fotograficzne. Zbudowano 12 egzemplarzy; produkcję tego samolotu podjęły również zakłady Goodyear pod oznaczeniem FG-4A gdzie powstało 200 samolotów
-
F4U-5 "Corsair" - pokładowy samolot myśliwsko-bombowy z 1946r, zbudowany w serii 223 egzemplarzy. Do napędu wykorzystano 18-cylindrowy silnik gwiazdowy PW R-2800-32 o mocy 2031 kW (2760 KM). Samolot uzbrojono w 4 działka kal, 20 mm, niekierowane pociski rakietowe, bomby o masie 2350 kg
-
F4U-5N "Corsair" - pokładowy samolot myśliwsko-bombowy z 1947r., produkowany do 1951. Powstało łącznie 214 egzemplarzy
-
F4U-5NL "Corsair" - pokładowy samolot myśliwski z 1950r., zbudowano 100 egzemplarzy
-
F4U-5P "Corsair" - pokładowy samolot rozpoznania fotograficznego z 1947r., powstało 30 egzemplarzy.
-
F4U-6 "Corsair" - odmiana szturmowa z 1952r. samolotu myśliwsko-bombowego, oznaczona później AU-1
-
F4U-7 "Corsair" - pokładowy samolot myśliwsko-bombowy z 1946r. Zbudowano serię 94 egzemplarzy dla lotnictwa francuskiego. Napęd stanowił 18-cylindrowy silnik gwiazdowy PW R-2800-43W o mocy 1987 kW (2700 KM)
Konstrukcja: jednosilnikowy, jednomiejscowy dolnopłat, podwozie klasyczne dwukołowe wciągane w locie. Napęd i uzbrojenie - jw.
Dane techniczne - (F4U-1)
Rozpiętość |
12,5 m |
Długość |
10,16 m |
Wysokość |
4,6 m |
Powierzchnia nośna |
29,17 m2 |
Masa całkowita |
6350 kg |
Prędkość maksymalna |
671 km/h |
Pułap |
11 250 m |
Zasięg |
1635 km. |
opracowanie: "Gadzisko"
edycja: Paweł Szczepaniec