Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


LTV A-7E Corsair II LTV A-7E Corsair II

 

Vought A-7 Corsair II – amerykański poddźwiękowy, jednosilnikowy, jednomiejscowy odrzutowy wielozadaniowy samolot szturmowy przystosowany do operowania z lotniskowców, produkowany przez firmę Ling-Temco-Vought  (LTV). Oblatany 27 września 1965 roku. Skonstruowano go jako lekki pokładowy samolot szturmowy. Od końca 1967 r. służył w US Navy w wojnie w Wietnamie. Maszyna była także przystosowana do startów z lądu (wersja dla USAF).
Jest maszyną o konstrukcji wielodźwigarowej, półskorupowej, metalowej; jego końcówki mają możliwość składania do hangarowania. Skrzydło posiada skos 35° (w 25% cięciwy). Na wyposażeniu posiada fotel katapultowy Escapac I-C2 oraz opancerzoną kabinę.

Usterzenie samolotu jest poziome płytowe, jego podwozie zaś chowane hydraulicznie. Posiada też amortyzację olejowo-powietrzna; hamulce hydrauliczne tarczowe oraz hak do lin hamujących. Samolot napędzany jest silnikiem Alison TF-41-A-1 (6450 daN) - jest to licencyjny brytyjski Rolls-Royce Spey 168-62.

Koncepcję samolotu opracowano w latach pięćdziesiątych na podstawie wcześniejszych prac nad myśliwcem tej samej firmy F-8 Crusader. Z poprzedniej konstrukcji zachowano ten sam układ  i wykorzystano wiele gotowych już elementów. Zastosowano tu także zintegrowany system nawigacyjny i sterowania uzbrojeniem, opancerzenie i szereg rozwiązań zapewniających dużą niezawodność. Samolot produkowano w następujących wersjach:

  • A-7A - wersja prototypowa, oblot 1965-09-27; wyprodukowano 199 egz.;
  • A-7B - oblot 1968-02-06; zbudowano 196 egz.;
  • A-7D - oblot 1968-10-26;
  • A-7E - oblot 1968-11-25, wersja dwumiejscowa, jej pierwsze egzemplarze nosiły oznaczenie A-7C;
  • A-7H - lądowa wersja A-7E bez urządzenia do tankowania w locie; zbudowano 70 egz. dla Grecji;
  • TA-7H - dwumiejscowa, szkolna wersja A-7H; zbudowano 5 egz.;
  • TA-7C - samolot szkolno-bojowy, oparty o wersje A-7A i A-7B; zbudowano 65 egz.;
  • RA-7A - wersja rozpoznawcza rozwinięta z A-7A;
  • A-7K - oblatana w 1980 r. wersja szturmowa, rozwinięcie A-7D.


Dane techniczne:


Rozpiętość/rozp. ze złoż. skrzydł. 11,80/7,24 m
Długość: 14,06 m
Wysokość    4,90 m
Powierzchnia nośna    34,83 m2
Masa własna    8988 kg
Napęd: jeden silnik turboodrzutowy Allison TF41 o ciagu 64,5 kN (6580 kG)
Maks. Masa startowa: 19 050 kg
Maks. Prędkość: 1123 km/h
Zasięg: 1150 km
Pułap: 12 800 m
Załoga: 1
Uzbrojenie: 1 dz. Lot. M61 kal. 20 mm, uzbrojenie o masie 4310 kg pod kadłubem i skrzydłami
Prędkośc przel.    1040 km/h
Wznoszenie    67,0 m/s
Pułap    16 000 m
Promień działania    920 km
Rozbieg    1525-1830 m (bez katapulty)

 

JW na podst. "1000 samolotów" / foxhound.terramail.pl