Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

HOBBY

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Republic XP-72 - podczas II wojny wytwórnia Republic wyspecjalizowała się w produkcji ciężkich myśliwców napędzanych potężnymi silnikami. Latem 1942 roku powstał projekt myśliwca napędzanego potężnym silnikiem gwiazdowym w układzie poczwórnej gwiazdy o mocy maksymalnej 3500 kM. Do przeniesienia takiej mocy zaprojektowano przekładnię oraz dwa trzyłopatowe śmigła przeciwbieżne. By przyspieszyć prace nad myśliwcem w konstrukcji wykorzystano elementy z najnowszej odmiany myśliwca P-47D (skrzydła i tył kadłuba) Zamówiono dwa prototypy, pierwszy oblatany 4 lutego 1944 roku otrzymał jeszcze pojedyncze śmigło czterołopatowe ponieważ opóźniała się dostawa docelowego. Drugi prototyp oblatany 26 czerwca 1944 posiadał już śmigła przeciwbieżne. Samolot ten po kilku lotach na skutek awarii sprężarki został rozbity podczas startu i spisany ze stanu. W lipcu 1944 roku program rozwojowy samolotu został zamknięty, złożyło się na to kilka przyczyn, po pierwsze przyrost osiągów nie był wyraźnie lepszy od maszyn seryjnych, po drugie w końcowym okresie wojny nie chciano przezbrajać jednostek bojowych na inny rodzaj maszyn a ostatnią i zarazem największą przesłanką było to iż przewidywano że napęd śmigłowy osiągnął już schyłkowy okres rozwoju i przyszła kolej na silniki odrzutowe. Jedyny prototyp trafił do bazy Wright Field gdzie używany sporadycznie do lotów doświadczalnych. W drugiej połowie 1945 roku został spisany ze stany i poszedł na złom.

KONSTRUKCJA - metalowa półskorupowa, płaty o profilu laminarnym wyposażone w lotki i klapy. Podwozie trójkołowe chowane w locie.

UZBROJENIE - 6 kaemów Browning M2 0,5 cala (kal. 12,7 mm) 900 kg bomb. W maszynach seryjnych planowano cztery działka kal. 37 mm.

NAPĘD - silnik gwiazdowy dwudziesto ośmiocylindrowy w układzie poczwórnej gwiazdy Pratt & Whitney R-4360-13 Wasp Major o mocy maksymalnej 3450 kM, początkowo jedno śmigło czterołopatowe docelowo dwa przeciwbieżne śmigła Aeroproducts po trzy łopaty. Drugi prototyp otrzymał nowszą wersję silnika R-4360-19 o mocy 4000 kM.


DANE TECHNICZNE

rozpiętość m 12,47
długość m 11,15
wysokość m 4,88
powierzchnia nośna m2 27,87
masa własna kg 5210
masa całkowita kg 7935
prędkość maksymalna km/h 789
wznoszenie m/sek 26,8
pułap m 12 800
zasięg km 1930
zasięg maksymalnie km 2460


Oprac. Jacek Waszczuk